


 

1 

 

 

 

 

 

 

 

Second interim report on the performance of 

the media during the second phase of the 

referendum on the constitutional 

amendments 

December 5, 2013 to January 8, 2014 

 

 

 

 

 

 

This project is supported by 

 

  



 

2 

 

  

 

Publisher:  

Cairo Institute for Human Rights Studies 

(CIHRS) 

 

Specialized Reports  

 

 

 

 

Address: 21 Abd El-Megid El-Remaly 

St., 7th Floor, Flat no. 71, Bab El  

Louk, Cairo, Egypt 

Telephone: +202-27951112  

 +202-27963757 

Fax: +202-27921913 

 ginfo@cihrs.or Email: 

 www.cihrs.org Website: 

 

 

January 2014 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

  

 

 

All rights reserved to CIHRS; this 

work is licensed under a Creative 

Commons Attribution-Non 

Commercial 3.0 Unported Licence.  

 

 

 

 

 



 

3 

 

 

 

Contents 

Methodology:................................................................................................................... 4 

Introduction: General context of the second phase of the referendum .............................. 5 

Media context for this phase of the referendum ............................................................... 6 

Most significant features of media coverage of the second phase of the referendum ........ 8 

1. Dearth of content for educating voters about the referendum process ...................... 9 

2. Emphasis on the army and police in providing security during the referendum ........ 10 

3. Lack of diversity and balance in the selection of sources, guests, and interviews...... 12 

4. Infringement of viewers’ right to express their opinions .......................................... 14 

5. Failure to explain or debate the provisions of the constitution beyond a few select 

articles ....................................................................................................................... 16 

6. Use of emotional appeals and incitement to violence and hatred as a means of 

mobilizing support for the constitution ....................................................................... 18 

7. Lack of diversity in the presentation of party stances; change of media coverage 

depending on the position of each party ..................................................................... 19 

8. Disregard of professional standards for advertising material ................................... 20 

9. Al-Jazeera and al-Hurriya wa al-Adala: The same violations from the other side ...... 22 

Conclusion ...................................................................................................................... 24 

 

 



 

4 

Methodology:Methodology:Methodology:Methodology:    

This second interim report discusses the quantitative and qualitative assessment of 

media outlets
1
 monitored daily

2
 during the second phase of the referendum on the 

Egyptian constitutional amendments
3
 from December 5, 2013, when the final draft 

was released public debate, until January 8, 2014, the day which marked the end of 

campaigning period and the beginning of the referendum itself, with the polls opening 

for Egyptians living abroad. 

The report, issued by the CIHRS’ media monitoring team,
4
 is the second in a series, 

the first having addressed media coverage of the fifty-member Constitutional 

Committee tasked with amending the constitution, focusing on the first phase of the 

referendum from October 25 to December 4, 2013.
5
 

CIHRS selected the media outlets for the study based on three primary factors: viewer 

ratings, diversity and fair representation of all views, and fair representation of the 

various media ownership models. After the closure of several Islamists television 

outlets that supported the 2012 constitution and rejected the new draft constitution, 

however, Egyptian media exhibits a distinct lack of diversity, which is necessarily 

reflected in the sample considered here.
6
 The unfortunate result is that the media 

outlets evaluated in this report do not constitute a balanced or representative sample of 

views in society. 

The methodology used for the monitoring process assesses the professionalism of 

media outlets using international standards for media performance and international 

                                                
1 A total of 20 media outlets were reviewed, divided as follows: seven newspapers (al-Ahram, al-

Gomhouriya, al-Wafd, al-Hurriya wa al-Adala, al-Masry al-Youm, al-Shorouk, and al-Watan); eight television 

channels (the Egyptian Satellite Channel, Nile News, ONTV, CBC, al-Hayat, al-Nahar, MBC Egypt, and al-

Jazeera Egypt); and five radio stations (Radio Egypt, 90:90, Hits Radio, Nugoum FM, and Quran Radio). 

2 Monitoring was conducted at prime time, which for television is 7 pm to 1 am and for radio is 3 pm to 

7 pm. For the newspapers, monitors reviewed the second edition. Monitors were trained in quantitative and 

qualitative methods and content analysis, in order to produce accurate data that reflects the biases of media 

outlets, positive or negative, toward all parties to the referendum. 

3 For the purposes of monitoring media coverage, the referendum on the constitutional amendments was 

divided into three phases. The first began with the formation of the fifty-member constitutional committee and 

continued as it worked on the amendments until it submitted its draft to the president. In this period, the media 

covered the committee, and members of the committee were the primary media sources. The second phase 

covers the public discussion of the draft constitution, in which the media bears the primary responsibility to 

explain the text and manage the debate between different views. This period ends the night before the 

referendum, when a moratorium is imposed and all public discussions are halted in the media in preparation for 

the vote. The third phase involves coverage of the vote and the outcome, starting on the night of the moratorium 

through the vote, the ballot count, any challenges, and the announcement of the final result. 

4 The CIHRS’ interest in media monitoring began in 2005, when it first monitored the performance of 

Egypt media during the parliamentary elections, followed by a report on the media and presidential elections in 

January 2006. The media observatory in June 2009 prepared a report on Arab and Sudanese media coverage of 

the Darfur conflict, and it reported on Egyptian media coverage of the 2010 parliamentary elections and 

coverage of the 2011 parliamentary elections. CIHRS Media Monitoring issued three interim reports on media 

performance during campaigning, voting, and runoffs in the 2012 presidential elections, and was involved in 

monitoring coverage of the 2012 referendum on the constitution. 

5 For the first report, see <http://www.cihrs.org/?p=7771>. 

6 For more information on the closures, see, “Closure of Islamist Media Channels and Arrest of Some of 

Its Staff: Clear Violation of Media Freedom, <http://www.cihrs.org/?p=6913&lang=en>. 



 

5 

treaties on the role of media during referendums and general elections. The 

methodology takes into consideration the differences between state-owned media, 

which should give voice, without discrimination, to all segments of the people, and 

private media, which are ultimately subordinate to the influences of capitalism and to 

their editorial policies and therefore adopt varying standards influenced by the market 

in their quest for material profit and social or political gains. The methodology also 

recognizes the specific nature of partisan media outlets as the organs of particular 

political parties with biases and stances on public issues. The methodology employs 

monitoring methods suited to the type of media (written, visual, audio) and its 

ownership structure. 

Introduction: General conIntroduction: General conIntroduction: General conIntroduction: General context of the second phase of the text of the second phase of the text of the second phase of the text of the second phase of the 
referendumreferendumreferendumreferendum    

A constitutional referendum does not begin at the ballot box and end with the 

declaration of results; nor does it take place in a vacuum. Rather, the general 

atmosphere of the poll casts its shadow over the process. In fact, when considering the 

constitution itself, we should not limit ourselves to its actual textual content but 

extend our view to the reality it expresses. 

Like any vote, a referendum is an instrument for selecting one of multiple options. It 

derives its legitimacy from the fact that those who engage are the stakeholders—

namely, the people. This necessitates a climate that allows for freedom of choice, 

which requires that all options to be put before the people. This, in turn, requires that 

the state and its apparatus remain neutral and refrain from showing bias for or against 

any particular choice. Instead, its role should be to ensure the freedom to choose. 

The events of the past few weeks do not constitute a climate capable of fostering a 

free and fair referendum. Instead, the governing authorities have continually resorted 

to security measures and media policies that have exacerbated polarization, portraying 

one choice as the sole, correct option and labeling those who support other options, 

for whatever reason, as traitors of the nation. 

In terms of media practices, which the interim report discusses in detail, the state 

media has failed to offer a balanced presentation of the choice between a “yes” vote, a 

“no” vote, and the boycott — which is also a legitimate political choice. Rather, the 

media has resorted to emotional and at times misleading
7
 appeals for a particular vote. 

Similarly, instead of securing an environment suitable for a public discussion of 

diverse opinions, the state’s security apparatus has harassed advocates of the “no” 

vote, charging them with possession of material calling for a rejection of the 

constitutional amendments and mounting a smear campaign against them in the 

media. This calls into question the very purpose behind holding a referendum at all if 

voting “no” is itself being portrayed publicly as an act of treason or a crime meriting 

punishment.  

                                                
7 See the section on advertising and propaganda and the second on campaigning in the first interim 

report, <http://www.cihrs.org/?p=7771>. 



 

6 

Security forces have not addressed their failure to confront repeated terrorist attacks, 

nor have they acknowledged the repercussions that their own use of excessive force 

may have had on the tendency of some members of the Muslim Brotherhood to 

employ violence. Instead, the security forces have continued to find new targets for 

their violence and repression. Since the draft constitution was submitted to the 

president, the security forces have been given free rein to act, as if the completion of 

the constitutional text were some sort of signal. Since December 3, security forces 

have turned against activists and human rights organizations in an attempt to silence 

all dissident voices, at times by branding them as traitors and mobilizing public 

opinion against them and at other times by intimidating these activists through 

imprisonment or baseless charges. 

At the same time, the security forces have failed repeatedly to contain terrorism. The 

violence that was initially confined to Sinai has spread to include the attempted 

assassination of the interior minister and the bombing of a security directorate.
8
 This 

raises legitimate questions about the competence of security forces and their 

willingness to secure the referendum and provide the protection necessary for citizens 

to cast a free vote.
9
 

The period under review also saw the Cabinet declare the Muslim Brotherhood a 

terrorist organization, imposing penalties on any person who promotes the group or 

terrorism, funds its activities, or joins the group after the decree.
10

 According to the 

prime minister, the decree is no more than a statement of position,
11

 since the 

executive does not possess the authority to make such a declaration.
12

 Nevertheless, 

the decree had consequences for media coverage, especially coverage of the 

referendum, as discussed in the report. 

Media context for this phase of the referendumMedia context for this phase of the referendumMedia context for this phase of the referendumMedia context for this phase of the referendum    

In the period under review, some new developments took place which affected media 

outlets and influenced both the quantitative and qualitative findings of the report. On 

December 26, the Ahram Press suspended printing of al-Hurriya wa al-Adala, an 

organ of the Freedom and Justice Party, pursuant to the prime minister’s decree 

declaring the Muslim Brotherhood a terrorist organization. Although the paper is 

published by a legal political party that as yet has not been dissolved by judicial order, 

as required by the interim constitution issued on July 8, 2013, the Ahram Press 
                                                
8 For more information about rights organizations stance on these terrorist acts, see, “Munazzamat 

huquqiya tudin hadath al-Daqahliya al-irhabi,” <http://www.cihrs.org/?p=7765>. 
9
 These incidents were reflected in media coverage of the referendum, as the media used them to mobilize 

citizen support for the constitution, claiming that the adoption of the constitution would stop such criminal acts 

and that the goal of the incidents was only to obstruct the referendum. Therefore the actions would end as soon 

as the constitutional amendments were approved. The media did not, however, hold the security apparatus 

responsible for its failure to stop these incidents in the first place. 

10 The decree as published by the State Information Service can be viewed at 

http://www.sis.gov.eg/Ar/Default.aspx. 

11 The prime minister made this statement on a program on MBC Egypt on December 29. The segment 

can be watched at http://www.youtube.com/watch?v=tS6sTJM9Vhk. 

12 The prime minister’s statements were aired on Dream on December 26, viewable at 

http://www.youtube.com/watch?v=xJWcWRMK-98 



 

7 

decided to confiscate the paper’s right to appear, thus reducing the sample size and 

diversity of this study. With this move, no Egyptian outlets opposed to the referendum 

and the constitutional amendments remained in the sample. This left al-Jazeera Egypt 

as the sole outlet which adopted a stance of opposition to the referendum. The other 

outlets deliberately abandoned standards of diversity and balance, choosing instead to 

wholeheartedly support the referendum and leaving no space for opposition or 

ambivalent opinions, as will be discussed in this report. 

The CIHRS emphasizes that the professional standards of diversity and balance are 

binding on state-owned media, which should give voice to all segments of society 

without preference or exclusion. While private and partisan media’s adoption of 

specific stances or bias is acceptable in context where diverse media outlets are 

represented and varying opinions are given equal opportunities to reach the public, the 

lack of any diversity in the views presented across all outlets does undermine the 

concept of balance in the media coverage directed to the public. This raises suspicions 

that media outlets which do declare their biases are disseminating propaganda. 

There were also changes in range of satellite programming during this period. The 

program “Jumla Mufida” on MBC Egypt was cancelled on December 10, 2013 and 

replaced by “Yahduth fi Misr,” the first episode of which was aired on December 29. 

This led to less coverage of the referendum on the channel, as most days covered by 

CIHRS media monitoring following the beginning of the new program contained no 

reference to the referendum at all, with the exception of advertisements aired during 

the prime hours.
13

 

On December 28, issue no. 295 of the Official Gazette carried the decree of the 

Supreme Elections Committee regulating the vote at home and abroad. The paper also 

published the SEC Decree 38/2013 regulating campaigning, which prohibited any 

person from campaigning by any means within 200 meters of a polling station. The 

decree did not set any other limits on media coverage of the referendum or regarding 

the use of negative campaigning, intimidation, the use of religious campaign 

materials, or any other violations related to the campaigning period.  

Media interest in the constitution increased markedly during this period as compared 

to the previous phase, when the Constitutional Committee was preparing the text of 

the constitution, although a few outlets maintained their generally limited coverage of 

the referendum. Among radio stations, there was virtually no mention of the 

constitution on Quran Radio and Hits Radio, while the stations 90:90 and Radio Egypt 

carried the most radio coverage of the constitution. Among television stations, private 

channels showed similar levels of interest in the constitution, which was less than that 

displayed by Nile News and the Egyptian Satellite Channel. Among the the channels 

based elsewhere in the Arab region, MBC Egypt had carried very little coverage as 

compared to al-Jazeera Egypt during the first period under study, yet it showed a more 

marked increase in its interest in the constitution during the second phase.  

                                                
13 This was the channel with the least coverage of the referendum; for a period of at least 15 days, no 

mention was made of the constitution at all, even during the ad segments. The quantity of coverage increased 

markedly when “Yahduth fi Misr” began to air on December 29.  



 

8 

Newspapers continued to carry the most coverage of the constitution. Even given their 

limited space, all papers without exception chose to prioritize news of the constitution 

and referendum throughout the period under study in the second report, though the 

aspects of the process focused on by each outlet differed, as will be discussed in this 

report.  

During the second phase of the referendum generally, most media outlets clearly 

declared their position on the constitutional amendments, with all coming out in 

support of the document with the exception of al-Hurriya wa al-Adala and al-Jazeera 

Egypt, which stated their rejection of the amendments. Of interest are the methods 

used by news outlets to express their stances, whether through statements made by 

program presenters, newspaper editorials, the logo chosen by the channel or paper to 

accompany its content or coverage,
14

 or the production of channel promos that 

reflected the outlet’s biases. 

Most significant features of media coverage of the second Most significant features of media coverage of the second Most significant features of media coverage of the second Most significant features of media coverage of the second 
phase of the referendumphase of the referendumphase of the referendumphase of the referendum    

International standards define three roles for the media during campaigns preceding 

referendums and general elections.
15

 The first is to inform citizens about the electoral 

process and the voting rules issued by the supervising bodies. The media plays an 

important role in reassuring citizens about the integrity of the process, including the 

integrity of their vote, by presenting the measures taken to secure polling stations and 

including information about what individuals are permitted to be in the polling 

stations, the voter’s right in the station to ascertain the integrity of his vote, and the 

bodies to which voters should turn in the event of any violations. The media should 

also explain the statutory framework governing the electoral process, as well as the 

vote-counting process and how the ballot boxes are secured, all of which reinforces 

citizens’ faith in the process.  

The media’s second role is to moderate a substantive debate around the subject of the 

vote (in this case, the constitutional amendments) in order to help citizens make an 

informed, free decision. The discussion should go beyond the text itself to touch on 

guarantees for its implementation, any legislative or non-legislative reforms it will 

require, and challenges facing these reforms. The media should also raise questions 

about the validity of these guarantees and any contradictions liable to mislead the 

electorate. Here the media’s only bias should be in favor of the voter, and it should not 

adopt any particular view. The fulfillment of this role is therefore a test of the media 

and affects the extent of citizens’ trust in it.  

                                                
14

 While some channels and papers chose phrases such as “yes to the constitution,” or pictures of a poll box with 

a sign saying “yes,” the paper al-Hurriya wa al-Adala chose “your constitution is illegitimate; boycott the 

military’s constitution” to be their slogan on all pages starting on December 15 (as soon as the president 

announced the dates of the referendum). 
15

 For more details on the role of the media during general elections, see “Ay dawr li-l-i’lam fi taghtiyat al-

intikhabat al-‘amma,” CIHRS, 2010, <http://www.cihrs.org/?p=3617>. 



 

9 

The third role of the media is to provide a diverse, balanced representation of all 

parties of various affiliations and views. In this case, the media bore the primary 

responsibility of discussing whether these amendments would meet the needs of all 

segments of society without discrimination, in all their geographic, religious, racial, 

ethnic, political, and ideological diversity. It should also consider the rights of those 

who have reservations about electoral promises to express their opinions and the 

reasons for their reservations, leaving it to the voters to make their decision based on 

their convictions and interests.  

Using these three roles to assess the media under review here, it is clear from the daily 

monitoring activities that the media has deliberately failed to perform its proper role. 

This failure was reflected in the features of coverage discussed below.
16

 

 

1. Dearth of content for educating voters about the referendum process 

All the media outlets under study – newspapers, television, and radio stations – 

worked to mobilize support for the constitution by all means at their disposal, but they 

failed to explain to media consumers the reasons for this support and did not attempt 

to strengthen citizens’ confidence in the referendum process or improve their 

knowledge of it. Most media devoted very little coverage to issues of voter education, 

which was limited to a few public service announcements broadcast or published at a 

relatively late date about the preparations of the Supreme Elections Commission 

(SEC)
17

 to inform citizens about the importance of reviewing their information on the 

voter rolls and to familiarize them with the content of the constitution. However, the 

space allotted to these ads was limited as compared to the ads aired in support of the 

constitution.  

Similarly, talk shows hosted very few discussions regarding the logistics of the 

referendum, the rules governing it,
18

 guarantees for the integrity of polling stations, 

and information about the bodies tasked with supervising the vote or the rules 

governing media coverage of the referendum.
19

 Coverage of these issues was limited 

to short phone-in statements from members of the SEC, who emphasized that the 

                                                
16

 The report will discuss the coverage of al-Jazeera and al-Hurriya wa al-Adala in a separate section since these 

two outlets’ editorial policies and violations differed from those of the other media under discussion.  
17

 Most newspapers and television channels featured the ad campaigns prepared by the SEC, the Social Contract 

Center, and the National Council for Women, with the ads going into heavy rotation starting on December 10.  
18

 To its credit, the fourth episode of the MBC Egypt program “Yahduth fi Misr” was the first to feature the new 

official spokesman of the SEC discussing the referendum procedures. On December 10, “Akhir al-Nahar” on 

Nahar hosted a member of the general-secretariat of the SEC to discuss voting procedures; on December 23, the 

same program invited the minister of administrative development to appear in a segment on voting procedures 

and the voter rolls. CBC’s “Huna al-Asima” featured a few phone-in interviews with members of the SEC in the 

period under review.  
19

 Despite the significance of this topic for the media, the only mention of it was on MBC’s “Yahduth fi Misri” 

on January 5. 



 

10 

voter rolls had been “purged” of fraud perpetrated by the Muslim Brotherhood or that 

MB-affiliated groups had been prohibited from monitoring the referendum.
20

 

The press simply published the text of the revised constitution.
21

 This was not 

motivated by a sense of duty to readers but rather to refute the fraudulent text 

allegedly distributed by the MB to mislead citizens or to highlight articles that had 

been dropped from the December 2012 constitution. The media also released 

inaccurate information about polling stations. While most outlets reported on the 

presidential decree revising some provisions of Law 73/1956 to allow voting in 

precincts outside voters’ areas of residence, they did not discuss or analyze the decree. 

This was liable to mislead voters, as the decree did not permit non-resident citizens to 

vote at any polling station, but only at special stations in each governorate.  

 

2. Emphasis on the army and police in providing security during the referendum 

The media contributed to the spread of the fear that the Muslim Brotherhood would 

use violence to obstruct the referendum.
22

 regardless of whether such reports were 

based on verifiable information,
23

 mere opinions, speculations, or conclusions of 

media presenters presented to citizens as fact,
24

 based on information from 

anonymous sources,
25

 or leaks or exclusives by an outlet using their own sources.
26

 

                                                
20

 CBC’s “Huna al-Asima” focused the most on this issue. See episode 10 of December 21.  
21 Al-Gomhouriya published the text of the constitution in a free insert accompanying the issue of December 13. 

Al-Wafd published the text on December 26 and again on January 2 accompanied by the slogan, “Yes to the 

constitution.” 
22

 The report draws this conclusion based on a sizeable number of examples that cannot all be cited here. In 

short, virtually every radio or television talk show carried this message. The examples cited here are thus 

illustrative and not comprehensive. The January 4 episode of ONTV’s “Nuss Sa’a,” hosted by Gamal Fahmi, is 

exemplary of the rhetoric used. “The most important step is to confuse and obstruct the scene,” Fahmi said in 

his introduction. “The closer we get to the date, the crazier things become. This madness will reach epic levels. 

It will be unprecedented criminal insanity…The traffickers in blood want the most bloodshed possible, but 

when everything turns out fantastic, they’ll be finished.”  
23

 On December 20, “Akhir al-Nahar” aired two short news segments, one stating that the pro-Morsi alliance 

had called on supporters to storm squares and surround polling stations and the other noting that Ansar Beit al-

Maqdis threatened the army and police with a massacre if the constitution passed. But none of the program 

presenters remarked on or attempted to verify these news items. The news was read in a matter of seconds and 

sourced to statements made on Facebook. 
24

 For example, on December 22, the announcer on Nugoum FM’s “Nuqtat Liqa” said, “Let’s talk about the big 

stuff. What are the Muslim Brotherhood doing? They’re following the same scenario, the same idiocy: to spoil 

referendum day. They’re saying, We’re going to terrify you, we’re so strong, we’re tough guys—you know 

what I’m talking about. They’re acting like they’re Atris. But what are they doing? They’re calling for 

demonstrations. They’re saying: I’m going to create chaos, I’m going to make violence, I’m a hood.” 
25 On January 1, 2014, MBC Egypt aired a breaking item on its news ticker; sourcing “sovereign sources,” it 

reported that a terrorist group had been apprehended plotting to target polling stations in Cairo and Giza. 

Significantly, none of the channel’s news programs or talk shows discussed this news, and no other outlet 

reported it. MBC Egypt itself dropped the item from its ticker less than two minutes later and did not repost it. 

Al-Watan on December 6 carried a story on the Brotherhood’s plot to thwart the referendum, based entirely on 

security sources and other unnamed informed sources; the paper reported the same story on December 12. The 

host of CBC’s “Mumkin” opened the show on December 18 by stating, “I’m going to expose the Brotherhood’s 

plots using the group’s official documents, and this includes their plot to spoil the referendum.” But the 

announcer did not reveal the source of the documents or give any evidence for their authenticity. 



 

11 

The emphasis on possible violence on the two days of the poll was used to highlight 

the role of the army and police in securing the vote and to encourage citizens to take 

part as a way to challenge this security threat. This explains the heavy coverage 

devoted to the issue and repeated questions about the ability of the army and police to 

secure the poll posed to guests on talk shows even when the topic under discussion 

was not related to the referendum or the constitution.  

Al-Ahram and al-Gomhouriya newspapers both stressed the role of the army and 

police in securing the vote, highlighting news of security preparations on the front 

page.
27

 Al-Wafd also devoted part of the front page
28

 of at least five separate issues to 

affirming the role of the police and army in securing the referendum, along with 

various other stories on the topic scattered throughout the paper in most other issues. 

The private press, too, showed marked interest in the role of the army and the police 

in securing the referendum.
29

 

Among television channels, the Egyptian Satellite Channel (ESC) devoted the most 

coverage to the role of the army and police in securing the referendum. In fact, there 

was virtually no newscast or talk show monologue that did not daily affirm the efforts 

of the security forces.  

MBC Egypt’s “Yahduth fi Misr” hosted the prime minister on its first episode on 

December 29, but the minister’s only mention of the referendum was to refer to the 

efforts of the Interior Ministry and army to secure the voting process. Al-Hayat
30

 and 

al-Nahar
31

 both raised the issue of police and army security efforts more than once. 

 

                                                                                                                                                  
26

 Al-Ahram turned over page 2 to journalist Mustafa Bakri on December 22 to allow him to expose “secret 

Muslim Brotherhood documents in the coming period.” The long feature dealt with five Brotherhood scenarios 

for the coming period, but Bakri made no mention of whether these scenarios were simply expectations or if 

there were documents to back it up and verify his story. Nevertheless, the headline and content both presented 

the information as indisputable fact. The front page of al-Wafd on December 5 carried a story titled “Details of 

the plot by the international Brotherhood organization to mobilize against the constitution,” but the story quoted 

no specific source for this claim, presented as confirmed fact. Al-Wafd on December 10 carried an investigative 

piece on page 9 titled “Rabid Brotherhood campaign to smear the constitution,” which presented this statement 

as confirmed fact rather than the author’s opinion. The author proceeded to pose various questions taken from 

different sources as proof of his theory. The same paper carried another investigative piece titled, “The 

Brotherhood threaten: violence, suicide attacks, and demonstrations.” 
27

 Al-Ahram, December 5, 8, 9, and 26; al-Gomhouriya, December 23 and 31. 
28

 Al-Wafd, December 10, 13, 16, and 18 and January 1, 2014. 
29

 See for example al-Masry al-Youm, December 10 and 19, 2013, and January 1, 2014.  
30 See “al-Hayat al-Youm” on December 7, 10, 11, 12, 15, and 29 and January 2. Notably, the program presenter 

consistently linked the efforts to secure the poll with Brotherhood attempts to spoil the referendum, raising such 

pointed questions as “When this is what happens today, what should we expect the day of the referendum?” and 

“What do you think of the general climate and the Brotherhood’s attempts to thwart the constitution?”  
31 See, for example, the show of December 24, 2013.  



 

12 

3. Lack of diversity and balance in the selection of sources, guests, and interviews 

Over all three types of media, little diversity was displayed in terms of the views 

presented
32

 as well as the guests and sources invited to participate. Diversity was 

lacking even among guests expressing the same view. 

Among pro-constitution talk show guests, monitors found that different shows 

repeatedly hosted Mervat al-Tellawi and Tehani al-Gebali
33

 as representatives of 

women
34

 and Father Boula, part of the 50-member constitutional committee, as a 

representative of Copts
35

; Essam al-Islambouli was the most frequently hosted legal 

expert. The media also frequently featured other members of the constitutional 

committee, whose presentation and discussion of the constitution was naturally 

biased, but presenters showed no interest in asking questions that challenged their 

views or conclusions. The ESC hosted members of the constitutional committee more 

often than any other channel. In addition, most media outlets produced promotional 

ads in support of the constitution that featured quips from members of the 

constitutional committee taken from various television appearances; these promos 

were in heavy rotation in the period under consideration. 

Needless to say, diversity of opinion was entirely absent. Most media coverage 

demonstrated unqualified support for the draft constitution, and vox pops segments,
36

 

phone-in callers,
37

 and text messages selected for broadcast featured no opinions 

which differed from the generally pro-constitution stance.  

With the exception of some episodes of “Akhir Kalam” on ONTV,
38

 one episode of 

MBC Egypt’s “Khutout Arida,”
39

 a handful of episodes of “al-Hayat al-Youm” on al-

                                                
32

 It is to the credit of al-Hayat that it hosted an opponent of the constitutional amendments, Magdi Qorqor, on 

“al-Hayat al-Youm” on December 7. On December 24, the same program invited an expert in Islamic affairs to 

comment on the designation of the Muslim Brotherhood as a terrorist organization. An argument ensued 

between the expert and the other guest, who said that the Brothers “are not men, they’re not patriots, they’re not 

human.” The presenter attempted to allow space for the airing of both views. 
33 Mervat al-Tellawi had more than 50 media appearances in the period under review, while Tehani al-Gebali 

was a close runner-up. The two women also appeared in pro-constitution promotional materials aired more than 

once daily on most media outlets.  
34

 Other women who made repeated appearances in the media include Hoda al-Sadda, Azza Ashmawi, and 

Nihad Abu al-Qumsan, but they appeared much less frequently than the others mentioned here.  
35

 Overall, church sources were not frequently featured, limited to a handful of conversations with Pope 

Tawadros and statements from Father Boula. See, for example, CBC’s “Huna al-Asima,” January 5 and al-

Watan, December 31. 
36 The ESC carried the most biased man-in-the-street segments in the monitoring period, with most of them 

lacking any diversity and balance and reflecting a clear bias. The correspondents for these segments, presented 

as part of the newscast, also provided overly florid, biased commentary. See, for example, the newscasts for 

December 17 and 18, 2013. 
37 Some of the phone-in segments featured on live television and radio broadcasts did contain some diverse 

views—some were even critical of the media’s performance—but the way in which media presenters engaged 

with them was non-professional. See the section on the confiscating the audience’s right to an opinion in this 

report. 
38 The 7 by 7 segment on “Akhir al-Kalam,” which began on December 31, 2013, was one of the few that 

featured guests opposed to the constitutional amendments, offering a debate with proponents of the constitution 

that gave equal time to both sides. This segment only lasted ten episodes, however. 
39

 Episode of December 6, which featured different viewpoints on the article on workers and farmers in the 

parliament.  



 

13 

Hayat,
40

 the December 19 episode of CBC’s “Mumkin,” and the January 1 episode of 

“Lazim Nifham” on the same channel, no talk show featured any viewpoint that 

opposed or expressed reservations on provisions of the constitution.  

The op-ed pages of newspapers reflected this lack of diversity,
41

 with virtually no 

essays or columns in the state-owned or private press expressing any reservations on 

the constitution. Overall, the featured articles mobilized readers to support the 

amendments and lauded the achievements of the 50-member constitutional committee. 

Most of the headlines were variations on the following: “Egypt awaits a yes from 

Egyptians,”
42

 “The letters of the crossing,”
43

 “Why say yes to the constitution,”
44

 “Yes 

to the constitution,”
45

 “Yes to a constitution that forsakes no part of the nation,”
46

 and 

“The popular will and voting yes to the constitution.”
47

 

Al-Wafd made the most frequent use of opinion articles as a means of encouraging 

support for the constitution. In the period under study, all the paper’s articles 

supported the amendments, lavishing praise on the amendments and the constitutional 

committee.
48

 In contrast, al-Shorouk demonstrated the most effort to achieve balance 

on the opinion page, carrying some articles that expressed reservations to some 

constitutional provisions, particularly the article on military trials for civilians.
49

 

Editorial cartoons were similarly unbalanced. In the period under study, no state-

owned paper published a single cartoon that did not explicitly or implicitly encourage 

support for the constitution.
50

 Privately owned papers
51

 also carried pro-constitution 

cartoons.
52

 

                                                
40

 Episodes of December 9 and 14, 2013. 
41

 While newspapers are not responsible for the content of opinion articles and their authors’ views, they are 

obligated to strive for a minimum level of diversity and balance in the views they present on the opinion pages; 

the selection of what to publish can itself be a form of bias.  
42

 Al-Ahram, December 8, 2013, article by Sakina Fouad. 
43

 Al-Ahram, December 8, 2013, article by Magda Hussein, p. 10. 
44

 Al-Ahram, December 14, 2013, article by Abd al-Azim al-Basil, p. 10. 
45 Al-Ahram, December 23, 2013, article by Samia Abu al-Nasr, p. 10, and an article by Zinat Ibrahim of the 

same title in al-Gomhouriya, December 5, 2013. 
46

 Al-Gomhouriya, December 5, 2013, article by Samia Abd al-Razeq, p. 10, one of five articles carrying similar 

titles in the same edition. 
47 Al-Gomhouriya, December 22, 2013, p. 18, in addition to other articles in the same paper with the same 

message. 
48

 For example, see issues of December 5, 6, 7, 9, and 20, 2013. 
49

 For example, see page 6 of the December 21, 2013 issue. 
50 For example, see the cartoons in al-Ahram and al-Gomhouriya in the issues for December 17 and 31 and 

January 2, 2014.  
51

 Al-Shorouk again showed the most diversity in its cartoons and was careful not to take a specific stance on the 

constitutional amendments. For example, see the cartoons of December 4 and 9, 2013.  
52 Al-Masry al-Youm, December 10 and 21, 2013. 



 

14 

 

4. Infringement of viewers’ right to express their opinions 

In addition to the lack of diverse guests and sources, some media outlets attempted to 

confiscate the right of viewers to differ with their editorial policies,
53

 oppose their lack 

diverse, balanced content,
54

 or remind the media of its true role.
55

 This demonstrated 

both citizens’ awareness of the obligations of the media
56

 and the media’s insistence 

on propagating a negative image of anyone who disagreed with their stances.
57

 

Notably, many anchors and program presenters affirmed viewers’ right to freely 

express his opinion,
58

 noting also that it is not the media’s role—especially that of 

state-owned media—to tell citizens what to do
59

 but rather to explain. Nevertheless, 

the same media workers who affirmed these rights violated them in numerous ways,
60

 

often flagrantly.
61

 

                                                
53

 On December 29 on al-Nahar’s “Akhir al-Nahar,” the presenter stated, “Citizens have the right to say yes or 

no, but frankly, they need to say yes because of Egypt.” 
54 When a guest on CBC’s “Huna al-Asima” on December 9 told viewers, “I’m not saying you should vote yes 

or no,” the presenter interrupted to say, “I’m telling you. Go down and vote yes. I’m saying this frankly, to be 

clear. If you want to say no, you’re free, but I’m telling you to go out and vote yes.” 
55

 One listener told the presenter on “Mekammilin wa Antu Merawwihin” on Radio 90:90, “Who are you and 

your colleagues to tell people how to vote?” The announcer responded, “We’re patriotic Egyptians. Enough 

terrorism, let’s take matters into our own hands.” Another announcer responded, “Egypt will confront terrorism 

with a yes to the constitution. All of Egypt will go out on January 14 and 15. Egypt will move forward. You go 

ahead and say no and encourage the terrorists you’re encouraging. No one will be able to stand in the way of 

Egypt and its revolutions.” 
56

 In a poll of citizens’ views of the constitutional amendments on December 14 on CBC, citizens, without 

stating an opinion, asked the media to discuss the provisions of the constitution, their proper role.  
57

 While an announcer on ESC’s “Ifhamuna” was reading the script on December 11, he said, “The editor has 

written here that I should say that those who vote yes are Egyptian and so are those who vote no. But I disagree. 

Those who vote no want to obstruct the country. They certainly aren’t Egyptian or sincere or a lover of their 

country.”  
58

 For example, the presenter of “Min al-Qahira” on Nile News on December 26 asked his guest, “What can we 

say to Egyptians so they’ll participate feeling reassured, without offering any instruction. Perhaps you and I 

approve the constitution, but we do not impose this agreement on others.” In the episode of December 8, the 

presenter of “Mubashir min al-Qahira” said, “Our role is to raise awareness of the need to participate in the 

[referendum on the] constitution, without telling participants what to do.” 
59 The presenter for ESC’s “al-Din al-Hayat” asked her guest on December 19, “No, Mr. Ahmed, I beg your 

pardon, but we don’t want anyone to say that the Egyptian media or Maspero is giving instructions to anyone. 

What we care about is people going out to the ballot boxes for the referendum.” 
60

 Many media presenters affirmed these rights, but then proceeded to instruct citizens to vote a particular way. 

On December 15, the presenter of al-Hayat’s “al-Hayat al-Youm” said, “Egyptians must take part in the 

referendum, whether with a yes or no. The important thing is to participate.” But on the episode of December 

24, she explicitly asked viewers to vote yes. 
61

 The introductory monologue by the host of ONTV’s “25/30” on December 17 was shocking for its disregard 

for the viewer’s rights. “Are you actually interested in knowing the constitution? Really?” the host said. “For 

my sake, let’s be honest with each other. Forget about these other people and stay with me. Honestly, are you 

going to say yes or no to the constitution based on its articles?! People who say yes to the constitution will say 

yes to a future without the rule of the [Brotherhood] general guide, yes to a nation of citizenship, yes to standing 

together as a nation, without reading or studying the articles, or even knowing them. Sorry, but let’s be honest 

here. Those people who say no would say no even if it was made up of Quranic verses. Why? Because they 

want to say they’re against June 30, against Egypt’s revolution against the Brotherhood, to say they’re with the 

Brotherhood, to say I’m sympathetic to the Brotherhood, I’m a Brother, I’m with the West and the Americans, I 

pretend to care about human rights, I’m just using this article from the constitution refusing to see anything else 



 

15 

There were some cases, unfortunately, in which the media’s attempt to persuade 

others of their opinion resulted in insults or belittlement of the audience or mockery of 

viewers’ opinions.
62

 

For example, on December 9, the presenter of “Umm al-Dunya”
63

 on the state-owned 

station Radio Egypt said of a caller who objected to the way the media was using 

indoctrination to mobilize support for the constitutional amendments, “You’ve got 

your opinion—I’m not against that—but you’re not with June 30 or the goals of June 

30.” On December 18, he responded vehemently to another listener who had decided 

to boycott the referendum, saying, “Don’t go, you’re free. There are millions going 

out to say yes. I’m talking to those millions…you said your two cents and I listened to 

you. We’re talking to our great people, telling them to go out and say yes. You, sir, if 

you don’t want to do that, you’re free. I know who I’m talking to. If you want to go 

out, do it. You want to sit at home, I say thank you. Leave a space for someone who’ll 

go out and say yes. Don’t go out—stay at home. People are going out to say yes 

because of terrorism, because of espionage, because of the murderous butchers, so our 

country can move on and be stable.” 

Al-Ahram pursued the same tack through its editorials and in concluding news stories, 

which should have no introductions or conclusions. The editor of a news item on page 

13 of the December 29 issue wrote, “I call on Egyptians to vote yes to the draft 

constitution.” He noted that there was heavy applause for Amr Moussa when he 

Concluded the story by commenting on Moussa’s appeal to Egyptians to vote for the 

new national charter. He wrote, “We tell him that all Egyptians will vote yes to the 

constitution. This is the first step to reclaiming Egypt.”
64

 

As for the satellite channels, the introductory segment of “25/30” on December 29 

exemplified the trend of the attacks on opponents of the constitution or those with 

reservations on some articles seen on many other channels as well. Speaking of 

opponents of the constitution, the host of the program said, “Anyone who tries to 

question the enthusiasm of Egyptians, Egyptians’ devotion to this constitution or the 

referendum, or their support for the yes vote has not read the document. Even those 

who parrot such claims are political amateurs. Everyone has the right to express his 

                                                                                                                                                  
and blinding myself with it. You’re sitting there telling me, Oh this article or that article while you’re shuffling 

through the stack of papers in front of you, but we both know the score. Whether we say yes to June 30, no to 

June 30, it has nothing to do with the 247 articles of the constitution. This handful of people who are citing 

specific articles just want to justify a yes or no vote to themselves, like they’re in a debate club.” 
62 For example, on December 25, 2013 on the program “Huwa Kazalik” on Radio 90:90, the announcer took a 

call from a listener who said, “The Brotherhood are just regular people and the government wants to exclude 

some of the people.” The announcer asked incredulously, “That’s what you think?” When the listener rejected 

the media’s description of the Brotherhood as a terrorist group, the announcer said sarcastically, “You sure do 

read a lot. Why don’t you pass by Daqahliya and walk around there then get back to me.” She later commented, 

“I can’t believe there are still people who talk this way.” She laughed and added, “Can you believe what he 

said? Who’s the source of this information?” 
63

 On December 18, the announcer did not allow the listener to express his reservations to the constitutional 

amendments and quickly shut down the call, saying, “I want you to think a bit before saying no. Why are you 

saying no? Not just because you’ve heard a couple of Brothers. Goodbye, Mr. Mohammed, after what I’ve said 

to you, you’ll say yes.” 
64

 The editor flagrantly mixed opinion and fact in the news story, made false generalizations, and imposed his 

opinion on the reader, all major flaws in what should be a straight news story with no opinion. 



 

16 

opinion, to dissent, and to say no however they please. But this is just a throwing a 

temper tantrum, honestly. Even those who say they’re afraid the old regime will 

return—that’s silly, stupid talk and is being said by people who are intimately 

acquainted with ignorance. And I’m not even talking about the Brotherhood here—

those people, may God help them, represent a matter for the psychiatric hospital, 

that’s a whole different mindset—I’m talking about those who pretend [to have real 

objections].” 

 

5. Failure to explain or debate the provisions of the constitution beyond a few select 
articles 

Most media outlets heaped praised on the provisions of the constitution, as guests and 

media workers took it upon themselves to stress and defend the high quality of the 

draft text,
65

 but they did not adequately explore the content of articles or discuss the 

arguments of opponents. The ESC
66

 aired a daily program titled “Our Country’s 

Constitution” devoted to discussing articles of the constitution with guests, to enable 

citizens to take a stance. However, the program’s presenters usually affirmed their 

support for the constitution and joined the guest—also typically a supporter—in praise 

of its provisions. For example, on December 8 in a long introductory segment, the 

presenter called it “the best of all Egypt’s constitutions.” The presenter opened up the 

show on December 11 by asking large numbers to go out and vote “yes”, while on 

December 16 he remarked at the outset of the episode that this was a new referendum 

on the June 30 revolution. Finally, on the program of December 17, the host stated, 

“Some people may wonder why the media is calling on the electorate to vote yes. 

Because it’s a promising constitution, the best in Egypt’s history of constitutions. Yes 

to the constitution because it was produced in a consensual manner.” 

Nile News also broadcast a daily program about the constitution, and the media in 

general carried a massive number of interviews, ads, news items, and topics devoted 

to the constitution. Nevertheless, a close assessment reveals that most program guests 

were either members of the constituent assembly or supporters of the constitutional 

                                                
65

 Some media figures defended the constitution on behalf of the experts, responding to the questions and 

comments of viewers and listeners. For example, the presenter for Radio 90:90’s “Kalam bil-Masri” attempted 

to persuade a listener who had reservations about Article 234 on the defense minister: “Keep in mind, this is a 

transitional article, in effect for eight years only. Put yourself in the place of the military establishment. Is it 

right for a president to come and sit with other people, like we saw in the past…I’m just starting a debate—I’m 

not for or against.” He then asked the listener, “What if a president comes and says, that Sisi, he’s the one who 

gets rid of presidents, so the first thing he does is get rid of current defense minister Gen. Sisi. Is this 

permissible?!” The presenter of “Akhir al-Nahar” on al-Nahar said in the opening segment of the show on 

January 1, in response to viewer messages, “I was excited about the immunity granted to the defense minister, 

and not just for Sisi. We were in the sewer. Someone might see you in the sewer and just speak and that’s it, but 

someone else could throw you a rope. They saved us.” 
66

 ESC carried the most television coverage of the constitution, but most of its programs and newscasts 

flagrantly promoted a yes vote, with the exception of “Mubashir min Misr,” whose host attempted to maintain a 

minimum degree of professionalism by avoiding mixing opinion with news and attempting to present diverse 

views on the constitution. See, for example, the episodes of December 9, 11, 14, and 16.  



 

17 

amendments, and these segments carried no alternate views or critique of the articles 

under discussion.  

Among newspapers, al-Shorouk demonstrated the most effort to maintain balance and 

should be credited with its attempts to include dissident or ambivalent opinions on its 

pages, both on the opinion pages and as sources in feature stories.
67

 

Based on space or time allotted during the period under study, the topic which 

received by far the most media attention was the order of presidential and 

parliamentary elections, followed by issues of Egyptian identity, the abolition of 

parliamentary quotas for farmers and workers, military trials, and the electoral system.  

In the context of discussions about the presidential and parliamentary elections, the 

media deliberately linked support for the constitutional amendments with support for 

the presidential candidacy of Gen. Abd al-Fattah al-Sisi.  

Radio Egypt’s program “Umm al-Dunya” most frequently linked the passage of the 

constitution with al-Sisi’s success in the presidential poll. Most of the announcer’s 

appeals to get out the vote also urged listeners to demonstrate on January 25 in 

support of Sisi’s run for president. For example, on January 1, the presenter 

commented on news that the Lawyers Syndicate had urged Egyptians to take part in 

the referendum, saying, “Yes to Egypt’s great constitution. Yes to stability in Egypt. 

We’re all one hand against Brotherhood terrorism. This is a terrorist organization. I 

beg you, focus on the referendum days in order to later demand that Abd al-Fattah al-

Sisi run for president.”  

On MBC Egypt’s program “Jumla Mufida”, Sisi’s presidential candidacy occupied the 

larger part of the interview with Nagib Sawirus on December 9. Sawirus opined that 

voting for the constitution was a vote for Sisi’s candidacy, asking the presenter, 

“Wouldn’t he win big if he runs?” The host responded, “Obviously, he’ll definitely 

win if he declares his candidacy.”
68

 

On the January 2 episode of “Akhir al-Nahar,” nearly half the show was devoted to a 

discussion of Sisi. It was said that he must “accede to the wishes of the people, run in 

the presidential elections, and declare it now. The electoral map will change as soon 

as he declares, and people will settle down. As they say, you’ll swallow rocks for your 

lover and for your enemy…I don’t know what else.” 

The host of “Yahduth fi Misr” on MBC Egypt asked guest Ziad Bahaa al-Din on 

January 6, “Ahmed al-Borai has stated that he would have no problem working with 

President Abd al-Fattah al-Sisi. Can the same thing be said of you?” 

On December 8, the host of “al-Hayat al-Youm”, commenting on a statement by guest 

Mohammed Abu al-Ghar that the parties in the National Salvation Front would all 

individually nominate al-Sisi for president, said, “Frankly, your position is no 
                                                
67

 See al-Shorouk, December 14, 2013. 
68

 On this episode, the program discussed views of Article 230 on the order of presidential and parliamentary 

elections, using street reportage and an internet poll. The show made an effort to maintain a balance of views. 



 

18 

different from that of the street. Al-Sisi doesn’t need you parties. He’s popular, so I’m 

sure you’ll support him instead of oppose him.”  

 

6. Use of emotional appeals and incitement to violence and hatred as a means of 
mobilizing support for the constitution 

The media used all possible events to mobilize support for the constitution, even those 

wholly unrelated to the matter.
69

 For example, al-Ahram linked the passage of the 

constitution with the issue of homeless children on page 5 of the December 24 issue in 

a headline proclaiming, “700,000 homeless children are waiting for a yes to the 

constitution.” Al-Gomhouriya carried a headline declaring, “[Support] the passage of 

the constitution to end strikes and realize legitimate demands.”
70

 

The media also used all available programming and newspaper sections to support the 

constitution. One paper’s arts section was thus devoid of any arts news and instead 

covered the positions of various pro-constitution artists.
71

 In other outlets, the religion 

pages
72

 and religious programs
73

 were used to cover fatwas that declared participation 

in the referendum to be obligatory as an act of bearing witness to truth. The 

referendum was even covered in the crime pages: the crime-page insert issued by al-

Gomhouriya on December 7 carried an opinion column titled “Without introduction,” 

in which the author urged support for the constitution and Sisi. 

Amid the climate of support for the referendum and the draft constitution, some media 

workers went so far as to incite hostility against citizens due to their dissenting 

opinions. In the December 30 episode on Radio Egypt’s “Umm al-Dunya,” the 

announcer, encouraging citizens to vote for the constitutional amendments, said, 

“Before, we knew our enemy and what he looked like. Today, our enemy is riding on 

the bus with you, sitting with you at the coffee shop. You don’t know from where 

he’ll coming after you tomorrow. He’s escalating things because his only objective is 

to obstruct everything you’re working for. We’re all one hand. We’re going out [to 

vote] despite anyone. Why is he trying to scare you? Because it’s a matter of him and 

his future. Today, he’s become a terrorist. I don’t want you to worry. We’re all one 

hand, with one goal: the referendum of the 14th and 15th.” 

                                                
69 The only article to comment on this trend was published in al-Wafd on December 17, page 10, titled “A 

constitution: words and more words.” The article was not opposed to the constitution, but criticized how it was 

being invoked as the solution to all problems, writing mockingly that it would “heal the mute and the lepers, 

make the blind see, and wipe out poverty and ignorance.”  
70 Al-Gomhouriya, December 18, 2013, p. 2. 
71

 For example, see the arts section (page 20) of al-Gomhouriya on December 9, 10, and 14.  
72

 See the religion section (page 22) of al-Gomhouriya on December 19, 2013, for the article titled “Voting on 

the constitution is bearing witness.”  
73 The host of al-Hayat’s religious program asked her guest on December 26, “There are tireless attempts to 

frighten the average citizen into staying at home, away from the referendum. Is it my right in religious law to 

prevent citizens from voting?” She later added, “As al-Sisi said, we won’t leave those who harm Egyptians on 

the face of the earth. That’s a man who knows the Lord. He works for the sake of the nation and we believe 

him.”  



 

19 

Al-Wafd found that the aim of destroying the Muslim Brotherhood offered the best 

incentive to participate in the referendum, writing on its pages more than once, “Yes 

to the constitution is a popular holocaust of the Brotherhood devils.”
74

 

In its editorial the day after the bombing in al-Daqahliya, on December 9, al-

Gomhouriya titled its editorial, “Gomhouriya says the will of the people is stronger 

than the front for extremism.” The paper called on readers to vote for the constitution, 

saying, “We have faith that the people will go to the referendum ballot boxes to pass 

the constitution, to deal a crushing blow to the [Brotherhood] organization and its 

allies who have rebelled against the people’s will, and to affirm that the roadmap is 

moving toward a better future, God willing and by order of the people.”
75

 

In the episode of December 18, the presenter of “Umm al-Dunya” on Radio Egypt 

attempted to persuade listeners to vote saying, “Do you want us to remain in the grip 

of terrorism? You want terrorism to govern us? Do you want the scenes we saw the 

day before yesterday in Mansour to be repeated? We as a people do not want this. The 

people want to get past these tribulations. They want to get through it. Those who 

want to move through this phase should go out on the 14th and 15th and vote with a 

clear, unambiguous yes, a thousand yesses to our great constitution.” 

 

7. Lack of diversity in the presentation of party stances; change of media coverage 
depending on the position of each party 

One of the most significant changes observed by the second interim report was the 

shift in the media’s coverage of the Nour Party, not only quantitatively—the space 

allotted to statements from the party doubled—but also qualitatively, particularly by 

those media outlets who attacked the party’s stances most fiercely, such as al-Watan 

and the program “25/30.” The shift coincided with the party’s declaration of support 

for the constitution, at which point the media began covering its election rallies,
76

 

praising its activities,
77

 and labeling its positions “patriotic” and “mature,”
78

 having 

only recently described the party negatively. Most media outlets began covering the 

                                                
74

 See, for example, the issue of December 14, 2013.  
75

 The paper printed nearly the same content in its issue of December 21 in an editorial titled “The unity of the 

people,” which said, “Any observer of events will have seen an escalation led by the Brotherhood and their 

supporters, to block the results of the map of the future and the referendum on the constitution. As this 

escalation is expected to continue, we must bet on the unity of all Egyptians and their mutual support in order to 

take Egypt to the shores of safety. This will not be realized but by mobilizing to vote on the constitution with 

the highest possible turnout, so that the entire world will see how the Egyptian people act when they possess the 

power to make decisions and choose their path.” 
76

 See al-Watan, December 12, 19, and 20, 2013; “Khutout Arida,” MBC Egypt, December 5, and “Akhir al-

Nahar,” al-Nahar, December 7 and 18. 
77

 ONTV’s “25/30,” December 15, 2013.  
78 The presenter of “Awraq Iqtisadiya,” Nile News, December 21, 2013.  



 

20 

party’s activities and its statements,
79

 and media appearances by party head Younes 

Makhyoun
80

 and media spokesman Nader Bakkar
81

 became more frequent. 

The media also covered the stance of Strong Egypt, led by Abd al-Meneim al-Futouh, 

and its rejection of the constitution,
82

 but without seeking comment from party 

members.
83

 The media simply reported the party’s position or occasionally belittled
84

 

and mocked it,
85

 without reporting details or reasons for this position. 

The media showed very little interest in the other parties, giving only limited coverage 

to some leaders of al-Tagammu, the Free Egyptians, and the Wafd; Islamist parties 

such as al-Asala, al-Wasat, and al-Watan were virtually absent. Advertisements also 

increased media time for some parties. The media carried the Free Egyptians Party’s 

pro-constitution ad campaign, for example, while al-Wafd newspaper helped increase 

coverage of the Wafd Party.
86

 

 

8. Disregard of professional standards for advertising material 

Most media outlets violated professional standards for the publication or broadcast of 

advertisements. Most significantly, they did not consistently inform viewers that 

promotional materials were advertisements
87

 or disclose the party behind the ad. Some 

ad campaigns also contained inflammatory rhetoric and scenes of bloodshed that 

should have required warnings and qualifications to avoid promoting violence.
88

 

This phase saw the use of new types of political promotional campaigns. The Supreme 

Elections Commission produced a series of dramatic public service ads. State-owned 

satellite channels and radio used songs to encourage citizens to take part in the 

                                                
79

 For example, CBC, December 7 and 15; Nile News, December 6 and 7; ESC, December 18; and al-Hayat, 

December 22.  
80

 For example, “Yahduth fi Misr,” MBC Egypt, January 1, 2014, and ESC, December 23, 2013.  
81 Bakkar was a guest on “Akhir al-Nahar” on December 24 and gave a phone-in interview to al-Hayat’s “al-

Hayat al-Youm” on December 5 and 7 and January 2, as well as on January 7 with CBC’s “Huna al-Asima.”  
82

 See, for example, CBC’s “Huna al-Asima, December 9, 2013, when the host attacked the party saying, “We 

know that Strong Egypt’s base is not that big. I don’t know how many members it has—I only know of three or 

four. We just want to analyze why Abu al-Futouh and his party—I always forget its name—said no to the 

constitution.” The presenter went on to draw various conclusions about the party’s stance, all of them negative. 
83

 “Al-Hudu” on CBC was the only program to host Abd al-Meneim Abu al-Futouh and get a direct statement 

from him, but the program aired after prime time and, hence, the monitoring period. 
84 A cartoon in al-Shorouk on December 20 showed a person who resembled Abu al-Futouh saying, “Our 

position on the constitution is clear: we will vote yes and we will vote no and we will boycott.”  
85

 The ESC’s “Ifhamuna” on December 11 saw the host ask, “What do you think about what Abu al-Futouh is 

doing?” The guest responded mockingly, “Who’s Abu al-Futouh?” to which the host said, “I don’t know. He’s 

sometimes a little Freedom and Justice and sometimes a little Strong Egypt, it depends.” On “Mubashir min 

Misr” on December 18, the guest criticized Abu al-Futouh’s stance saying, “He goes with the flow.” The 

presenter interrupted the guest to say, “Let’s not talk about someone who doesn’t deserve to take much of the 

people’s screen time.” 
86 Al-Wafd, December 16, 18, 21, and 25.  
87

 MBC Egypt and al-Hayat were among the few channels that consistently labeled paid advertisements as such; 

al-Nahar gave the most time to the campaign “Egyptians love Egypt” while ONTV devoted the most time to ads 

from the Free Egyptians Party. 
88 See the section on advertisement campaigns in the first interim report. 



 

21 

referendum and vote for the constitutional amendments. The song “Get Out and 

Participate” was put on high rotation and several videos were produced to accompany 

it, one of them made by the morale department of the armed forces.
89

 

Ad campaigns in this phase made heavy use of public figures and members of the 

fifty-person constituent assembly in order get out the vote and mobilize support for 

the charter. This is typical during campaign periods, as channels take taped statements 

and soundbites from popular public figures and use them to build support for their 

positions among the citizenry. 

Existing campaigns produced new ads with clearer messages. As part of the Egyptians 

Love Egypt campaign—whose financial backers remain anonymous—a new 50-

second ad appeared with the following text: “He wants you to disagree with your 

brother until you finish him off or he finishes you off [shows images of the events at 

al-Ittihadiya and the officer who was dragged around Nahda Square]. He incites to the 

burning of your mosques and churches, your security, your flag, and your country 

[images of demonstrations, burning of the flag, and burned out churches]. He bets on 

the fact that you’re sympathetic [image of an elderly woman], kind [image of an 

elderly farmer], naïve, and don’t know your own interest. Have you ever asked 

yourself why he’s smiling [smiling images of Morsi, al-Beltagi, Erdogan, and Sheikh 

Hamad, the former prince of Qatar]? Go out, participate, say yes to the constitution—

that will be the response to all of this [image of army soldiers helping a woman enter a 

polling station, images of citizens voting, followed by images of crowds on June 30, 

followed by the phrase “yes to the constitution” in red and the sentence “Egyptians 

love their country”]. 

There was a notable spike in the time allotted to this ad and those from the No to 

Terrorism, No to Darkness campaign after the Cabinet declared the Muslim 

Brotherhood a terrorist organization. CBC also affixed the logo “Egypt Fights 

Terrorism” to its screen.  

The press followed a different model, declaring their stances with logos that reflected 

their position. Al-Ahram published these more than once in the period under review, in 

addition to the regular advertisements published daily in different pages of the 

newspaper.
90

 

Al-Gomhouriya was the first to publish letters in support of the constitution from 

citizens, without clarifying whether these were paid ads or something closer to reader 

mail. On the front page of December 6, the paper printed a letter from Samia Abd al-

Mardi Sayyed Ahmed Ahmed, an Egyptian girl, congratulating the great Egyptian 

                                                
89

 Among the satellite channels under review, al-Nahar aired constitutional promotionals the most frequently 

and boasted the most diversified selection. In addition to the “Egyptians Love Egypt” and “No to Terrorism” 

campaigns, it broadcast ads produced by the SEC, the Social Contract Center, and the National Council for 

Women. 
90

 Al-Ahram created this model with a logo showing a hand holding a piece of paper inscribed with “We meet on 

January 14 and 15.” On the right side of the ad was the phrase “We make the future by participating in the 

referendum on the constitution.” At the bottom, the logo showed a ballot box with a flag inserted in the opening. 

The ad was printed on different pages of the paper, but usually on the first or last page.  



 

22 

people on the completion of the 2013 constitution. “I would also like to express my 

great happiness with the committee’s success in completing and affirming the articles 

of the constitution for the referendum and adoption,” she wrote. “I thank God as I 

follow the committee proceedings, and I grew happier and more impressed when I 

followed the committee proceedings and found a representative of the disabled, Dr. 

Hossam al-Din, al-Massah.” 

The same newspaper carried a similar letter on its front page on December 14, this 

time signed by the League of Arab Tribes, a new association still under formation.
91

 

Al-Wafd also placed pro-constitution ads on its front page. 

 

9. Al-Jazeera and al-Hurriya wa al-Adala: The same violations from the other side 

All of the violations discussed in the evaluation of media coverage above were 

committed by al-Jazeera and al-Hurriya wa al-Adala, with the difference that the 

latter two outlets were biased against the constitutional amendments. It should be 

noted that al-Hurriya wa al-Adala was suspended in the last week of December.  

Al-Hurriya wa al-Adala consistently used biased language to describe the amended 

constitution and the constituent assembly, calling the charter “the black document,”
92

 

“the constitution of blood,” “the bastard constitution,”
93

 and “the bastard document”
94

; 

guests on al-Jazeera called it a bastard, illegitimate document
95

 and described the 

roadmap as “Satan’s roadmap.”
96

 

Al-Hurriya wa al-Adala used all the editorial tools at its disposal to buttress its stance 

rejecting the referendum, including headlines, cartoons,
97

 layout and design, and the 

articles themselves. The paper vied with al-Wafd to host the least diverse opinion page 

and the most bombastic language: Whereas al-Wafd featured the most laudatory 

coverage of the constitution, al-Hurriya wa al-Adala carried the most negative and 

aggressive.
98

 

                                                
91

 The letter/ad called on citizens to vote in the referendum to demonstrate their approval of the roadmap 

established by the armed forces “under the leadership of the man of the hour, Gen. Abd al-Fattah al-Sisi, deputy 

prime minister and defense minister. We also thank the fifty-member committee that drafted a constitution for 

all Egyptians under the leadership of veteran diplomat Mr. Amr Moussa. We especially thank the honorable 

policemen led by Gen. Mohammed Ibrahim, the minister of interior.” The letter concludes, “Long live our 

Egypt, dear and safe.” It was signed by the general coordinator of the League of Arab Tribes, Sheikh Ibada 

Nafel Neam. 
92

 Issue of December 6, 2013, p. 5, a story titled “A boycott of the black document exposes the coup.” 
93

 Issue of December 18, 2013. 
94

 Article on page 2 of December 14, 2013 issue. 
95  “Siyasa fi Din,” December 7, 2013; the program presenter just smiled and signaled approval of the 

description. 
96

 Al-Hurriya wa al-Adala, December 18, 2013. 
97

 See, for example, the issues of December 7, 15, and 20, 2013. 
98 See, for example, the opinion pages on December 5, 6, 7, 8, and 14, 2013. 



 

23 

The Nour Party was specifically targeted for attack in the pages of al-Hurriya wa al-

Adala after declaring its support for the constitutional amendments.
99

 Al-Jazeera 

broadcast the positions taken by Nour leaders, particularly Yasser Borhami,
100

 during 

the debate on the 2012 constitution, to demonstrate that the party and its leadership 

had flip-flopped. Guests on the channel used various slurs to describe the party, 

comparing it to a dancing girl and a justifier of illicit conduct.
101

 

Al-Jazeera highlighted Strong Egypt’s participation in the referendum and its 

mobilization for a “no” vote on its news ticker, but it did not put the issue up for 

discussion. It also covered Abu al-Ghar’s statements about the “forged” draft charter 

following the vote on December 17, with presenters referring to the statement in 

various contexts.  

Al-Hurriya wa al-Adala used religious and emotional appeals to mobilize citizens 

against the constitution. It reported that the constitution limited the provisions 

regarding Islamic law so that religion would not govern, that the constitution dropped 

the article prohibiting the defamation of God and the prophets, and that it removed a 

section declaring Egypt to be part of the Arab nation. The paper also declared that 

participating in the referendum—even with a “no” vote—made the voter complicit in 

the coup and that participation betrayed the revolution.
102

 It stated that the constitution 

contained articles permitting unbelief, obscenity, and moral depravity and that if it 

passed, it would be an explicit declaration of war on the Islamic mission.
103

 

Al-Jazeera invoked inflammatory, sectarian rhetoric if it could be used to mobilize 

opposition to the constitution but showed support for Christians if they opposed the 

charter or the constituent assembly. It repeatedly hosted the founder of Christians 

Against the Coup
104

 and gave him airtime to promote a boycott of the referendum. At 

the same time, it permitted guests to gravely insult the Church and Christians in 

connection with the Church’s participation in the amendments and mobilization for 

the referendum.
105

 

Promotional material aired on al-Jazeera reflected the channel’s support for the 

Muslim Brotherhood. The channel repeatedly aired the song “We’re All One,” with 

the lyrics: “Our constitution is being cooked, people are burning, freedom is choking.” 

Another song declared, “Our country’s constitution is suspended by arms in the hands 

of a shameless gang.” The channel also carried news reports from the Egyptian
106

 and 

                                                
99 See issues of December 7 and 12, 2013. 
100

 See the stories on the party on December 7 and 8, 2013. 
101

 The Nour Party was viciously attacked and defamed on the December 17 episode of “Misr bayn Tariqayn.” 

The guest Essam Teleima described the party as a dancing girl and mocked its members, saying they cut off 

their noses. He described the party’s performance in slanderous terms, to which the presenter simply smiled. In 

the December 21 episode of “Siyasa fi Din,” Tareq al-Zumor said that the party works with State Security. 
102

 December 5 and 14, 2013. 
103

 December 18, 2013, p. 8. 
104 “Misr bayn Tariqayn,” December 7, 2013 and January 8, 2014. 
105

 December 8, 2013. 
106

 The channel highlighted news that referred to the invalidity of the referendum or discussed reservations to 

some articles of the constitution while ignoring important news about the Muslim Brotherhood from the same 

newspapers and even the same pages. 



 

24 

foreign
107

 press that demonstrated conflict or disagreement between parties supporting 

the constitutional amendments or reservations on some articles of the constitution. It 

also aired promotional videos between news segments expressing opposition to the 

constitution and the constituent assembly.
108

 

Both al-Hurriya wa al-Adala and al-Jazeera focused primarily on the clauses related 

to Egyptian identity in their rejection of these amendments, linking these to the 

Church’s position on the constitution and insinuating that the changes were introduced 

to meet Christians’ demands.
109

 Al-Jazeera presenters highlighted the clauses related 

to the defense minister and military trials for civilians when hosting a member of the 

liberal camp.  

Notably, al-Jazeera was careful to host parties supporting the constitution, and channel 

presenters repeatedly stressed their efforts to present diverse, balanced viewpoints.
110

 

However, this balance was merely formal and superficial, asthe debate between the 

differing views revealed the moderator’s bias. Presenters would interrupt and cut off 

guests with differing views, distort their words, and attack them, placing these guests 

on the defensive or otherwise demonstrating a lack of professionalism that emptied 

the formal diversity of any real meaning.
111

 

 

ConclusionConclusionConclusionConclusion    

Many media workers are familiar with professional standards and the role of the 

media during electoral campaigns, and they affirm the right of citizens to make a free 

choice without interference.
112

 Nevertheless, they deliberately chose to abandon these 

professional standards for various reasons. Some did so voluntarily on the grounds 

that presenters have the right to express an opinion as long as they are not news 

anchors.
113

 Others were compelled to do so by editorial policies or the positions of the 
                                                
107 The channel aired headlines from the foreign press that referred to a coup.  
108

 The most prominent was a video with a satirist, Mohammed Bakous, that concluded with the sentence “Write 

any constitution you want on a cigarette rolling paper.” It was broadcast on December 14, 2013 during the 

program “Ibda al-Ihtijaj.” 
109 See, for example, al-Jazeera’s “Misr bayn Tariqayn” on December 17, 2013.  
110

 The channel implied that by doing so it was being more professional than other media outlets that excluded 

dissenting opinions. 
111

 See, for example, “Misr bayn Tariqayn” on December 16, 17, and 20, 2013.  
112 On ONTV’s “25/30” on December 23, the host stated, “Of course, you’ll decide if you’re going to say yes or 

no to the constitution, but let’s not beat around the bush. I’m going to say yes. Don’t sit there and tell me, but 

it’s your right to yes or no. I know that! It’s your right to say yes or no. Did anyone say otherwise or take away 

your right? But I’m telling you, I’m going to say yes. There’s no use beating around the bush.” Similarly, 

Mahmoud Saad stated on more than one occasion that the people required no instruction (December 18) and 

expressed his dismay at the ads aired in support of the constitution (December 11). Yet both of these presenters 

explicitly instructed viewers to vote a certain way on most of their program episodes. 
113

 So commented Mahmoud Saad, the host of “Akhir al-Nahar” on December 29, 2013, when he said, “People, 

we’re not newscasters who should be held accountable if we state an opinion. We’re journalists, and if we have 

an opinion, we write it.” The CIHRS recognizes that every individual has the right to express his or her opinion 

in the context of opinion articles or programs, but on news shows and talk shows, the role of the media is to 

moderate the dialogue between various viewpoints and put various views from diverse sources before the 

viewer to enable her to make a choice based on her convictions. Moreover, monitors observed news anchors 



 

25 

media outlet’s funders. Others attempted to maintain a degree of professionalism, but 

their editors intervened to undermine their work, writing provocative headlines with 

little relation to news stories or using production and layout elements to send a 

message not intended by the author.
114

 More seriously, some media workers 

disregarded these standards out of a sense of patriotic duty
115

 or with claims that 

wartime makes such standards irrelevant.
116

 Indeed, some even spun theories to 

support their biases, offering them as justifications to media consumers who objected 

to the media indoctrination that infringed their right to consider and make their own 

decisions. 

The CIHRS reiterates that media coverage based on mobilization and indoctrination, 

without dialogue, debate, or explanation, could have negative repercussions and spark 

a backlash. Media consumers may feel that the outcome has already been decided and 

that their participation is unnecessary, or they may suspect that the media’s failure to 

discuss controversial articles or give space to dissident views is a result of collusion 

between the media and other bodies. More seriously, citizens may feel that the media, 

particularly the state-owned media, does not represent them and is completely 

divorced from their beliefs and ideas. Some citizens may conclude that media figures 

who should serve the public are instead vying to confiscate their opinion and smear 

them as unpatriotic traitors simply because they hold a view that is at odds with the 

majority. Finally, this type of propagandistic coverage, which disregards all 

professional standards and principles, reinforces the gaps between the audience and 

the media and, in turn, widens the gap between media viewers and public policy. It 

undermines political participation based on persuasion and conviction and instead 

encourages all parties to use emotional and religious appeals and material incentives 

to counter-mobilize.
117

 

                                                                                                                                                  
stating opinions related to the referendum and steering citizens toward a particular choice during street reports 

aired during newscasts, especially on state-owned satellite channels. 
114 Safa Hegazi, the head of the news section in the Egyptian Radio and Television Union, said in a statement 

published in al-Watan on December 14, “When interests are under threat, there is no room for differing 

opinions.” 
115

 “Akhir al-Nahar,” al-Nahar, December 24, 2013.  
116 The presenter of Radio 90:90’s “Mkammilin wa Ihna Mrawwihin,” commenting on correspondence that 

opposed the media’s mobilization of citizens for a yes vote, said, “We believe that yes to the constitution is 

right. As a media figure, I don’t want to say, okay, yes or no. Today we’re at war as the referendum approaches, 

because the referendum means Egypt’s success.” Responding to a message from a listener who said, “The 

people who are saying yes to the constitution—people are upset about this, let people choose freely,” the same 

announcer said, “It’s no longer about freedom of choice. It’s a war that Egypt is waging. Think about why the 

Brotherhood is intent on threatening bombings before the constitution, because passing Egypt’s constitution is a 

lethal blow to Egypt’s Brotherhood in front of the whole world.” He continued, “Yes to the constitution is the 

natural point of view. It will make them—this despicable, contemptible terrorist group will do whatever it can to 

obstruct Egypt’s constitution.” He added mockingly, “Please spare us the talk of these people who have no stake 

in this.” 
117

 For example, al-Hurriya wa al-Adala of December 6, 2013, opined that “the early yes campaign for the 

constitution shows contempt for citizens and reflects an intention to rig the results of the referendum.” The 

paper consistently questioned the fairness of the referendum in light of the massive media mobilization in 

support of the constitution without debate or an attempt to persuade citizens. Guests on al-Jazeera also 

repeatedly referred to the campaigns in support of the charter, comparing them to campaigns in totalitarian 

regimes and conferences of the old National Democratic Party. 


