
 
 
 
 
 
 
 
 

Media and Parliamentary Elections in Egypt 
Evaluation of Media Performance in the 

Parliamentary Elections 
 

12 October, 2011 - 15 January, 2012 
 
 
 
 
 
 

 
 

A Report by: 
Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS) 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Publisher: Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS) 
Human Rights Movement Issues (28) 

 



2 
 

Cairo Institute for Human Rights Studies 
CIHRS 

  
 
 
 
 
                          Cofounder 

D.Mohammed EL-Sayed Said 
 

 

                           President 
        Kamal Jendoubi 
 

Director 
      Bahey eldin Hassan 
 
 
 
 
 
 

 
Media and Parliamentary Elections in Egypt 
Evaluation of Media Performance in the Parliamentary Elections 
Human Rights Movement Issues (28) 
 
Publisher: 
Cairo Institute for Human  
Rights Studies (CIHRS) 
Address: 21 Abd El-Megid El-Remaly St, 
7th Floor, Flat no. 71, Bab El Louk, Cairo. 
POBox: 117 Maglis ElShaab, Cairo, Egypt 
E-mail address: info@cihrs.org 
Website: www.cihrs.org 
Tel: (+202) 27951112- 27963757 
Fax: (+202) 27921913 
cover designer: 
kirolos Nathan 
 
Dep. No: 20269/ 2012 
 
 
 
 
 
 
 
 

This program is supported by 
 

European Commission 
 

 

 

mailto:info@cihrs.org
http://www.cihrs.org


3 
 

Table of Contents 

Acknowledgements 5 

Introduction 6 

Media monitoring of elections..why? 7 

Research methodology 9 

Executive summary 13 

Recommendations 
 

16 

Part one: The legislative and political environment and its impact on 
media coverage of elections 

19 

I. Political context of the electoral process and the media 20 

II. Legislative framework of parliamentary elections 22 

III. Legislation regulating the media 
 

27 

Part two: print media: a general comparative perspective 29 

I. Assessment of the performance of state-owned dailies 34 

II. Assessment of the performance of private dailies 38 

III. Assessment of the performance of weeklies 
 

41 

Part three: audiovisual media: a general comparative perspective 43 

I. Assessment of the performance of state-owned channels 48 

II. Assessment of the performance of private channels 51 

III. Assessment of the performance of religious channels 53 

Conclusion 
 

55 

Appendices 59 

I. Coverage of parties in the print and audiovisual media 60 

II. Survey forms used in the research  64 



4 
 

  

Work Team 

 

Project director:     Mohamed Zaree 

Main Researcher:     Mona Nader 

Legal Researcher:     Mohammed Ansary 

 

Project coordinators: 

Abd El-Rahman Hamdy and Ahmad al-Tahan 

 

Monitors: 

Imam Ramadan, Iptehal Ismael, Mohamed Kamel, May Abd Elnasser, Sara 
Elshamy, Mahmoud Salah, Aya Afify, Amr Ismael, Zinab Lasheen, Karima 
Mohmed, Mahmoud Elswify, Samar Magdy, Angie Badran, Shaymaa ElShawarby, 
Mahmoud Gamal, and Mohammed Nassef 

 

Data entry: 

Karim Mohammed, Donia Mohammed, and Asmaa Murad 

 

Monitor training and technical support: 

Yaser Alzayat, Ali al-Sawy, and Mona Nader 

 
 

Translated by: Mandy McClure 
 
 
 

Editing: sarah dorman 
 
 
 

Electronic design of monitoring program: 
Creative Soft Company and Michel Atef



5 
 

 
Acknowledgements 

 
 
 
 
This final report assesses the performance of the media throughout the 2011-2012 Egyptian 

parliamentary elections, describing how various media outlets covered the electoral process. 
This report forms part of the project to monitor media coverage of the parliamentary elections 
carried out by the Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS) as part of the 
Independent Coalition for Election Observation1 during the period from October 12, 2011 to 
January 15, 2012. 

The current copy of the report is a translated, condensed version of the original Arabic 
report, which undertook an in-depth, detailed review of the performance of each media outlet 
under study, dedicating separate sections to each. In the English version, we decided to suffice 
with describing the main features of various media, both print (private and state-owned; daily 
and weekly) and audiovisual (private, state-owned, and religious). The English report also 
offers a general analysis summarizing the conclusions of the research, but, unlike the Arabic 
version, it does not review the reports compiled at each stage of the electoral process 
(candidacy declaration, campaigning, voting).  

The methodology of the report divides the electoral process into three major phases. The 
first phase covers candidacy registration and the formation of polling stations. The second 
covers the campaigning period, the most important period for both the candidates and media. 
The final phase covers the polling itself and ballot counting, which is the most important stage 
for the electorate and the stage in which the impact of the media and campaigning is reflected 
in the ballot box.  

According to the timeline established by the Supreme Council of the Armed Forces 
(SCAF) in early October 2011, candidacy registration (the first phase of monitoring) began on 
October 12 and ended on October 24. The campaign period (the second phase of monitoring) 
lasted from October 24 to November 28. The first round of voting (the third phase of 
monitoring) began on November 28, followed by the second round on December 14, and the 
third round on January 3, 2012. The People’s Assembly elections ended with the declaration 
of results on January 21, 2012.  

During the monitoring period, the CIHRS held three press conferences and released five 
interim reports on candidacy registration, campaigning, and the three rounds of voting. The 
current report contains the findings of the entire monitoring period and an overall review of 
all media outlets during the elections process. Appended to the report are abstracts of each 
interim report describing the quantitative and qualitative findings of the monitoring of each 
phase of the elections process.  

                                                           
1The coalition was established in 2010 by three organizations —CIHRS, the Egyptian Association for 
Community Participation Enhancement (EACPE), and Nazra for Feminist Studies —to monitor the parliamentary 
and presidential elections. In 2011, Appropriate Communications Techniques for Development (ACT) joined the 
coalition. The EACPE carries out field monitoring of the elections, while the CIHRS focuses on media coverage 
of candidates’ campaigns and ACT primarily deals with the status of women in the electoral process, whether as 
voters or candidates.  



6 
 

Introduction 
 

 

 

 

Democracy is a set of procedures and institutions which enable individuals to participate in 
decision-making by way of competing in free elections. The United Nations has stated that for 
elections to be free and fair, the right to freedom of expression and opinion, the right to 
peaceful assembly, the right to form groups, and the right to freedom of movement, among 
other rights, must be respected.2 

Since elections are a process of selecting one person or a limited number of individuals to 
represent a large group of people who possess diverse and divergent interests and aims, both 
legitimate and illegitimate means are often used to resolve the inevitable competition and 
conflict that results between different representatives of divergent interests. From this context 
emerged the idea of small groups which would work to protect the system of democratic 
values and principles by monitoring the different stages of the electoral process and the 
performance of various participating parties and by publishing, presenting, and disseminating 
their reports and assessments to the public, with the goal of preserving the wellbeing of 
society and positively influencing the electoral process. As such, elections monitoring is a 
complementary part of electoral democracy and constitutes a fundamental pillar of democratic 
principles, provided that it is carried out in accordance with the law and standardized rules 
and that it uses a systematic methodology, as it helps to hold parties participating in the 
electoral process responsible and accountable.  

Civil society organizations play an important role in monitoring elections to ensure fairness 
and transparency and to strengthen respect for the will of the people. The UN has defined the 
role of civil society3 in this regard as guaranteeing that elections are held in an atmosphere of 
autonomy, impartiality, and objectivity, facilitating the resolution of election disputes, 
upholding the integrity of the electoral process, and exposing violence, intimidation, and 
fraud.  

The CIHRS has distinguished experience in this field. In 2005, the CIHRS monitored the 
media coverage of the campaigns of parliamentary and presidential candidates as part of civil 
society’s elections monitoring efforts. In 2010, the CIHRS, in cooperation with the Egyptian 
Association for Community Participation Enhancement (EACPE) and Nazra for Feminist 
Studies, founded the Independent Coalition for Election Monitoring, which conducted media 
and field monitoring of the elections, and monitored women’s representation in the elections 
and the nature of violations they experienced. The same year, the CIHRS prepared a guide on 
elections monitoring and coverage in conjunction with several journalists and media figures. 
The coalition also published several reports evaluating the electoral process that found 
evidence of electoral fraud and demanded the dissolution of the 2010 parliament.  

 

                                                           
2 <http://www1.umn.edu/humanrts/monitoring/chapter14.html>  
3 Ibid. 

http://www1.umn.edu/humanrts/monitoring/chapter14.html>


7 
 

Media monitoring of Elections..why? 
 

 

 

 

Media freedoms and the independence of media institutions constitute a cornerstone of any 
transition to democracy. Indeed, it can be argued that freedom of the media must be a top 
priority for political reform, as it is just as important as judicial independence and the 
liberation of civil society and political parties. A free media guarantees the presence of diverse 
political persuasions in society and creates a healthy climate for political competition. The 
media performs fundamental tasks within contemporary democracies by providing basic 
information and covering topics of public concern. It is also pivotal in shaping public opinion 
and facilitates the dissemination of new ideas and a political culture among individuals in the 
society. The media is a tool of power and influence and, as such, plays a leading role in the 
political process and in shaping a society’s prevailing culture. It also plays the extremely 
significant role of influencing, and at times manipulating, the views and modes of thought of 
the masses. 

If this is the role of the media under ordinary conditions, it becomes even more significant 
in exceptional periods, such as during elections. However, elections represent a challenge for 
the media, putting their impartiality and objectivity to the test. During these periods, 
information, stories, and opinions are endless, and sources of information multiply.  At the 
same time, the public demand for information increases, even as the public does not possess 
the capacity to evaluate media content. Thus, elections are a test of the professionalism of 
media personnel, as well as of their ethical obligations toward the various segments of society, 
and it is therefore crucial to assess the media’s performance during these periods.  

In this framework, monitoring media coverage of elections is one guarantee for 
democratic, fair elections. The popular will is the basis of authority for any democratic 
government, and this will is expressed at the ballot box and is based on a free, informed 
choice in fair elections. No democracy can flourish unless citizens possess sufficient 
information to make such a free, informed choice, which is why it is essential for the media to 
provide accurate, appropriate information to the people.  Monitoring therefore aims to 
guarantee that political competitors will have fair opportunities to convey their messages to 
the people through the media.  

Media monitoring is crucial in order for the public to have confidence in the media. 
Whether the findings of monitors reassure suspicious audiences of media’s reliability or alert 
the public to the need to question the information it receives, media monitoring makes a 
valuable contribution to assessing media performance in a professional, systematic, and 
impartial way, which is clearly in the public interest. 

Fundamentally, media monitoring notes problems that may obstruct the flow of 
information in an impartial, professional manner. These problems include direct censorship, 
intentional government manipulation of the media, manipulation by political forces, the 
interference of special interests, media biases, self-censorship out of fear of threats, 
accusations or slander, and the corruption of media personnel. Monitoring analysis also 
focuses on the ability of the media to criticize activities of the government and political 
parties or lack thereof.  In addition, monitoring assesses the media’s ability to act 
independently and examines the way the media educates voters in an attempt to determine its 



8 
 

political neutrality and its capacity to meet the people’s need for election-related information. 
Monitoring the media during election periods offers an independent, impartial observation of 
media conduct. The analysis includes the activities of all relevant parties to ensure the right of 
the media to gather information and transmit it to voters.  

When the media enjoys certain internationally recognized rights to collect and disseminate 
information, it incurs responsibilities to the citizenry regarding the information it presents. 
These responsibilities are compounded during elections. Media messaging is extremely 
complex: while there can be no good journalism that does not contain the evaluations and 
perspectives of the journalist, media coverage of elections should be overall balanced and 
impartial. As this presents a difficulty for the monitor’s role in assessing the media’s 
performance, the monitor must ascertain whether standards for media coverage are being 
followed. The objectives of media monitoring during elections are:  

• To examine the degree to which all candidates are allowed their right to fair media 
access; 

• To guarantee objective, fair coverage of party and candidate activities; 

• To verify that information about the electoral process and its stages and events is 
provided to all voters;  

• To ensure respect for local and international laws and conventions by all parties to the 
electoral process;  

• To provide accurate, balanced reports which are based on facts and numbers, specify 
sources of information, and distinguish between facts and rumors;  

• To comply with scientific standards when conducting opinion polls;  

• To ensure that candidates are presented to voters fairly and impartially in order to 
allow the electorate to make an informed decision on Election Day; 

• To unify standards for the treatment of all candidates, especially in the state-owned 
media; 

• To refrain from confusing opinion and news and to distinguish between the right to 
voice an opinion and accurate, source-attributed news; and 

• To distinguish between media and advertising and to strive to achieve fairness between 
candidates in paid advertisements. 

In this context, the report specified a set of questions to assess media content: 

• Did the media succeed in its role as an impartial source of information about 
candidates and voters, thus achieving a balance between them? 

• Did candidates enjoy their right to fair media access? 

• Were the candidates presented to voters fairly, impartially, and objectively such that 
voters are enabled to make an informed choice on Election Day?  

• Did the power of capital (ownership) interfere with the content of media messages, 
both in the private and state-owned media?  

• Did the authorities and the press respect local and international laws and conventions 
for standards of media coverage of elections? 

• Was there a unified standard for all candidates regarding paid ads? 



9 
 

Research Methodology 
 

  

 

In order to answer these questions, the study adopted a scientific methodology to guarantee 
the integrity of the assessment of election coverage in accordance with international 
standards, using two types of analysis: quantitative and qualitative.  

Quantitative analysis involves translating content into numbers, percentages, figures, 
statistics, and averages, using these calculations to identify areas of focus and interest, and 
generating graphs and tables to explain phenomena and significant findings. In the 
quantitative analysis, the researcher relies on quantitative methods, primarily the allocation of 
media time and space. Distinguishing features of quantitative analysis include the following:  

• Findings are difficult to challenge as they are based on numerical calculations and 
data. They are strong enough to be used as arguments even on the judicial and legal levels.  

• Quantitative findings can be developed and reviewed, particularly if properly 
documented. New conclusions can always be reached and new points of reference deduced, 
leading to new findings and studies. Quantitative studies rely on documented, disaggregated, 
and indexed samples and thus permit review and leave little room for manipulation.  

Qualitative analysis attempts to examine the indirect content of media coverage, taking 
both editorial and production elements into consideration. Distinguishing features of 
qualitative analysis include the following:  

• Qualitative analysis complements and explains the findings of quantitative analysis 
and describes aspects of coverage that cannot be captured in numbers, such as accuracy, 
language, factuality, relevance, omission, misleading titles, neutrality of phrases and terms, 
the spontaneous vs. the staged, selection, ethical issues, and polling standards, etc.  

• Addresses aspects perhaps left unexamined by quantitative analysis, such as opinion 
polls, voter education, women’s issues, the campaign moratorium, sectarianism and 
discrimination, interaction with state agencies, images and slogans, professionalism of media 
conduct, and the media agenda, etc.  

• Gives a general understanding of the media climate, ownership, and media regulations 
and restrictions. Thus, observation combined with analysis gives a more holistic evaluation of 
the integrity of media performance in election coverage and offers standards that can be used 
in coverage of future elections. 

The analysis was conducted using two types of survey forms. The quantitative survey 
focused largely on media space given to the parties and candidates in various governorates 
(measured by square centimeters for print media and seconds for television channels). Using 
these calculations, the survey attempted to ascertain the neutrality of a given media outlet 
toward all political orientations based on whether they all enjoyed roughly equal coverage. 
The quantitative survey distinguishes direct coverage from indirect coverage. Direct coverage 
is defined as the space devoted to the candidate or party representative to discuss himself or 
his party without the editor or television announcer intervening to reformulate the content. In 
order words, the representative him/herself appears in the media outlet and bears sole 
responsibility for his/her words. Such coverage is largely comprised of quotes, interviews, 
articles, and television call-ins, etc. In contrast, indirect coverage includes coverage of a 



10 
 

candidate or party by another entity, which may or may not be a candidate, including 
newspaper sources, television guests, editors, or announcers, or any person who is not the 
direct subject of the coverage.  

The qualitative survey focused on the professionalism of a given media outlet’s 
performance toward all actors in the electoral process, whether primary actors (political 
parties, candidates, political currents, voters) or secondary actors (SCAF, the Interior Ministry, 
the government, the Higher Elections Commission, etc.), evaluated in accordance with several 
indicators for assessing editorial and production irregularities for each type of media. This is 
done through a set of questions on editorial and production factors that expose media biases in 
wording, titles, quotes, diversity of sources or guests, television or press production, photos 
and captions, equal coverage, the mixing of opinion and news, camera angles, the biases of 
editors or announcers, the types of questions posed, etc.  

The qualitative survey also analyzes the press and television channels’ presentation of the 
image of women in the electoral process as well as of the sectarian dimension of elections, 
examining the impartiality of the press and television and their interest in various religious 
groups as related to the electoral process. In addition, it measures media interest in voter 
education and awareness-raising and the ways through which the media addresses the 
electorate in order to evaluate the seriousness with which the media undertakes its social 
responsibilities in this regard.  

The observation team included 16 observers—non-partisan media researchers interested in 
elections—and three data enterers. The observers received intensive training for five days to 
become familiar with the legislative and political context of the elections, as well as the 
standards used to assess media professionalism, the tone of coverage (positive, negative, 
impartial), and the nature of editorial and production irregularities they might observe in 
elections coverage.  

The observers and researchers prepared an abbreviated study of the most widespread and 
influential media outlets in order to define the sample, being mindful of the standards of 
diversity and balance between all types of media in terms of their publishing cycles, 
affiliations, and sources of funding. This resulted in the selection of six daily publications (al-
Ahram, Rosa El-Youssef, al-Gomhouriya, al-Masry al-Youm,  Shorouknews, and al-Tahrir) 
and four weekly publications (Akhbar El-Youm, Rosa El-Youssef magazine, al-Fagr, and 
Sout al-Omma). In the field of audiovisual media, researchers chose seven channels 
(ONTV, al-Haya, CBC, Channel 1, the Egyptian Satellite Channel-ESC, Nile News, and 
Dream 2) during prime time (6 pm to 2 am).  

The increasing sectarian angle of media coverage prompted the idea of monitoring the 
performance of religious channels, although the rules of media monitoring stipulate that 
media with known biases should not be observed. Moreover, the subject of the study is 
political, rather than religious, monitoring. Nevertheless, preliminary monitoring revealed that 
some religious channels showed an interest in elections that exceeded their public 
counterparts and also that the coverage lacked professionalism; indeed, at times it went 
beyond propagating for a particular ideology to accuse those who differed from them of 
blasphemy. It was decided to monitor three religious channels (al-Nas, al-Rahma, and al-
Karma) for two days for each channel and to devote a special section in the report to comment 
on their electoral content. 

In 2009, the United Nations Special Rapporteur on Freedom of Opinion and Expression, 
the Organization for Security and Co-operation in Europe Representative on Freedom of the 
Media, the Organization of American States Special Rapporteur on Freedom of Expression, 
and the African Commission on Human and Peoples’ Rights Special Rapporteur on Freedom 



11 
 

of Expression and Access to Information issued a joint statement on media and elections,4 
noting the primary role of the media in shaping electoral issues and in raising voter 
awareness. The statement defines a set of measures and rules to combat discrimination in the 
allocation of political ads, to give all organizational authority to independent bodies, and to 
release the media of responsibility for publishing any illegal statements made directly by 
parties or candidates.  

The monitoring study defined the standards for evaluation and indicators for media 
irregularities in accordance with these principles as well as the principles upheld by the UN 
Special Rapporteur on Freedom of Expression in his 1999 annual report5 and the principles 
established by the European Council6 and media monitoring organizations (Osservatorio di 
Pavia - Italy, Organization for Media Monitoring - Slovakia, and International Media Support 
- Denmark).  These principles are based on the idea that the term “fair elections” indicates not 
only the integrity of the ballot box but also includes the integrity of the prevailing climate 
surrounding the elections process, including media coverage. These standards include the 
following:  

• Good media coverage is balanced and impartial overall, although not necessarily in 
every particular segment. It presents positive and negative assessments simultaneously 
depending on the various aspects of the phenomenon reported. Balance, impartiality, and 
objectivity are not embodied in every discrete element, but rather on the level of media 
content as a whole and within a given newspaper or channel as a whole. Thus, the qualitative 
survey assesses media outlets generally in terms of the diversity of their programming and 
news throughout the day or issue. The findings are then compared to determine the orientation 
of the outlet over the span of a week and then a month. The assessment in the quantitative 
survey records the monitor’s discrete evaluations, as the audience may not see the entire issue 
or follow the same channel continuously. Thus, s/he may record her/his impressions of 
different segments to be evaluated.  

• Monitoring is based on the assumption that state-owned media are fully bound to 
comply with standards of accuracy, fairness, impartiality, and balance in their coverage of 
electoral campaigns and news about candidates. State-owned media, like other public 
resources, are the property of the citizenry, which requires that they be used for the public 
interest and to give a voice all political orientations. They should not be deployed in the 
political interest of a person or party or become a means by which the government excludes 
certain parties or political groups. 

• Private media also have a responsibility to comply with professional standards and 
duties during election coverage. Monitoring aims to expose any government intervention in 
restricting freedom of opinion or pressuring media personnel, while also avoiding media 
control or monopolization by a narrow sector in order to ensure diversity in ideas and voices 
presented.  

• Voters should be provided with the greatest amount of information possible about 
various political parties, candidates, campaign issues, and all procedures surrounding the 
actual vote before the campaigning period begins. Both government-owned and private media 
should raise voter awareness and provide impartial information about voting procedures, such 
as when and where to vote, how to register to vote, and how to ensure the confidentiality of 
the vote.  

                                                           
4 <http://www.article19.org/data/files/pdfs/press/joint-statement-on-the-media-and-elections.pdf> . 
5 <http://www.article19.org/pdfs/igo-documents/three-mandates-dec-1999.pdf> . 
6 <https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=419411&Site=CM>. 

http://www.article19.org/data/files/pdfs/press/joint-statement-on-the-media-and-elections.pdf>
http://www.article19.org/pdfs/igo-documents/three-mandates-dec-1999.pdf>
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=419411&Site=CM>


12 
 

• The media should be encouraged to broadcast elections-related programs and publish 
elections-related material, and there should be no penalties levied on the media for publishing 
reports that include criticism of the government or ruler. The media should not be subject to 
prosecution, while guaranteeing the right of response and correction. 

• Direct airtime for candidates should be distributed fairly and without bias, and 
sufficient time should be given to all parties and candidates to present their platforms in order 
to enable voters to become familiar with current issues, parties’ stances on them, and the 
ability of candidates to address them.  

• There must be parity in determining advertisement prices, and no candidate should be 
preferred over another in the timing of broadcasting advertisements. Ad content should be 
distinguished from other media content, a gender balance should be achieved in the media 
coverage of candidates, and no discrimination should take place against candidates on the 
basis of religion, gender, race, or ethnicity.  

 



13 
 

Executive Summary 
 

 

 

 

On October 12, 2011, the first phase of legislative elections, candidacy registration, began. 
The elections were unique not only because they were the first to take place after the 
revolution and the fall of the Mubarak regime and the National Democratic Party (NDP), but 
also because they took place in a climate of instability. The administration of the electoral 
process experienced significant confusion from the beginning, as is visible through the 
decrees issued by the SCAF, the cabinet, and other relevant bodies. The stance of the Higher 
Elections Commission (HEC) only stoked the crisis, as it did not release the voter rolls at the 
appointed time nor did it form an appeals committee for voters. The HEC was also unable to 
control polling stations during the submission of candidacy papers or the vote itself. All three 
rounds of the elections showed that the commission possessed insufficient authority to hold 
accountable those who violated election regulations and decrees.  

This chaotic, confused political and legislative environment also affected the media, which 
already faced legislative restrictions, threats of closure and confiscation, the interference of 
capital interests, and the controls imposed by their funding. This is in addition to the new 
challenges posed by the specific nature of these elections, including the complexity and 
novelty of the electoral system, the new and unpredictable nature of electoral alliances, the 
plethora of parties and candidates and close similarities between many party names, the length 
and repetitiveness of the electoral process, and the geographic division of elections, along 
with events concurrent with the elections that drew media attention away from the electoral 
process itself. 

The media succeeded in increasing political participation through awareness-raising and 
education campaigns, focusing on voters, and explaining the vote and appeals processes. 
However, the media failed in its role as a source of objective information about parties and 
candidates, which is critical to shaping public conduct on voting day. The media fell prey to 
sensationalism, focusing on coverage of provocative statements more than explaining party 
platforms or allowing candidates to explain their political visions on various issues. The 
media did not fulfill its duty to undertake a close review of electoral programs and party 
perspectives on major issues like the economy, foreign policy, subsidies, etc.  Instead, it 
directed a large portion of its coverage to talk about topics such as bikinis, alcohol, and 
women’s guardianship.  

The government media managed to achieve some degree of balance, which had been 
lacking for years. Perhaps this was due to the absence of any ruling party backed by the state-
owned media competing in the elections. The state-owned media was biased in favor of the 
SCAF, the government, and the Interior Ministry, but not necessarily in favor of any particular 
political party. In contrast, the funding sources of the private media led to a certain level of 
partisan bias. Nevertheless, government media consistently attacked anyone who challenged 
the objectives of the military establishment, whether a party or a political current.  

The failures of the media during the elections period can be divided into two types. The 
first is lapses of professionalism as assessed according to general standards for media 
coverage, such as mixing opinion with news, lack of accuracy in conveying information, the 
use of anonymous sourcing, misleading titles, and photos irrelevant to the content, the mixing 



14 
 

of news with advertising, misnaming and unfair generalizations, and the misleading use of 
decontextualized quotes. 

The second type of failure consists of lapses of professionalism linked specifically with the 
media coverage of the elections. These include:  

• The failure of correspondents, journalists, and program editors to understand the most 
significant features of the legal and political climate surrounding the elections. Journalists 
confused candidates running for individual seats with independent candidates; they similarly 
confused party candidates running for individual seats with party candidates on party lists. 
Correspondents were also unfamiliar with rules for election coverage, which dictate that 
voters not be asked about the party they will vote for and that correspondents not conduct 
polls at the doors of polling stations or during the vote. This lack of awareness was also clear 
in the selection of guests on television programs and the nature of the questions asked.  

• The power of capital and funding sources to influence the orientation of media outlets 
to support or criticize certain political groups in the service of business interests. This was 
particularly clear in some media outlets such as al-Haya, ONTV, the religious channels, and 
al-Masry al-Youm. Both the quantitative and qualitative indicators revealed the influence of 
capital on the preferences of these outlets and the type of opponents they attacked according 
to their capital interests.  

• The violation or circumvention of the campaign moratorium. After most election 
monitoring reports of the first round of elections focused on the violation of the silence by all 
parties—including the media—most parties to the process confirmed they would comply with 
it in the second and third rounds. Even though all media outlets referred to their commitment 
to comply with the period of electoral silence, they all violated it by every possible means 
(type of guests, nature of topics, ads, questions, on-location reports, etc.).  

• The use of women as a tool to support or attack particular political currents, thus 
undermining their actual role in the electoral process. Women were clearly neglected, as 
confirmed by the quantitative and qualitative reports over the three-month period under 
review, although some media outlets took note of this shortcoming in the middle of the 
process and began to show more interest in covering female candidates and their rallies or 
interviewing prominent women. Nevertheless, media coverage of women was weak overall. 
Islamists frequently referred to women in the media, including through statements about 
women and fatwas on the permissibility of women running for office or voting. Gradually, 
campaigns for Islamist female candidates began to receive media attention.  

• The sectarian dimension of elections was emphasized with no real justification. 
Newspapers and television channels found the rise of Islamists coupled with the presence of 
Christian leaders in some parties to be a sensational angle from which to cover the elections. 
They stressed the idea of a confrontation between the Church and the Islamists, highlighting 
Coptic fear at the rise of the Islamists and reporting the Church’s support for the Egyptian 
Bloc because it advocated a civil state that would protect Copts’ rights - a tendency that was 
manifested even before the vote took place.  

• Attempts to influence public opinion through studies and public opinion polls, polling 
predictions, premature announcements of results, and voicing expectations that could impact 
the course of the vote. This was repeated in election coverage in reports titled, “Who will you 
vote for?” which represented both a professional and legal violation, as these reports included 
results, indications, and surveys that certainly influenced public opinion, particularly in the 
run-up to the vote and after the first day of voting. The problem was exacerbated by the fact 
that these elections took place over three stages, meaning that such practices further 



15 
 

influenced voters in other governorates in later rounds. It should also be noted that these 
polling studies did not meet even a minimum academic standard. It was undoubtedly the most 
important tool used by the media to promote certain parties or spread anxiety among the ranks 
of competitors.  

• A lack of fair distribution of media coverage among competing political parties, 
reflecting the inability of the media to maintain an unbiased position when covering all 
political parties. Media coverage portrayed the race as a competition between members of the 
dissolved National Democratic Party (NDP) and the various Islamist trends, while mostly 
ignoring liberal or leftist parties. The latter were engaged either to comment on the statements 
of Islamists or to clarify their stance on the remnants of the NDP and the internal purges they 
were engaging in.  

• The unprofessional media coverage of the religious channels, which flouted all 
standards for election coverage. This was particularly seen in the Islamic channels, which 
ceaselessly supported Islamist parties. For example, a fatwa issued by one program presenter 
stated, “Anyone who votes for the Nour Party will earn a 100-year good deed, and he who 
does not will earn a 100-year misdeed.” The channels disparaged and defamed all other 
parties, even to the point of declaring them unbelievers and calling for a boycott of them. It 
was stated that “the secularists are an alliance hostile to Islam, and an alliance with Islamists 
is a religious duty” and that “if you give your vote to a person who will not apply God’s law, 
it is tantamount to false witness. You must vote for the honest Muslim and not for someone 
who is hostile to God’s religion or who will not apply Islamic Law. If the candidates in your 
district do not include someone who will apply God’s law, go and invalidate your ballot.”  

 



16 
 

Recommendations 
 
 
 
 

• All measures taken by the authorities to impede or prevent the media from 
investigating and transmitting information about the electoral process, the vote, and the 
ballot count should be abandoned.  

• The authorities must free the state-owned media from state control by creating an 
independent agency to administer state-owned media institutions in order to make them 
genuinely expressive of the people, to whom they ultimately belong. 

• Legislation must be developed to regulate media performance during general elections 
to ensure that coverage will be conducive to a competitive political environment and 
comply with standards of impartiality and equal opportunity, and the compulsory 
nature of this legislation should be strengthened.  

• The press code of ethics should be developed to include points on the professional 
principles to be followed during election coverage in a pluralistic political system.  

• Laws regulating media in Egypt should be closely reviewed and, in conjunction with 
the Journalists Syndicate, media personnel, and legal experts, purged of articles that 
restrict free expression. Prison sentences for publication crimes, whether based on 
media laws or other laws, must end. Legal and political means must be provided to 
protect journalists from attacks while performing their work.  

• A campaign should be launched bringing together the relevant organizations and media 
institutions in order to draft a law regarding access to information.  

• The role of the Journalists Syndicate and the Media Workers Syndicate should be 
activated and the syndicate bylaws amended to ensure that the syndicates do their part 
to defend the rights and freedom of media personnel and journalists and hold 
accountable those who violate professional regulations. 

In particular, we emphasize the need for:  

• The guaranteed right of response for any representative of a political party during 
electoral campaigns, carried out in a timely and fair manner.  

• A clear division between programs devoted to elections and other programs and a 
guarantee that non-political programs—such as on the arts, the economy, or 
entertainment—do not address the electoral process in any way that contains negative 
or positive coverage of any political current or party to the electoral process.  

• Respect from the print and audiovisual media for its obligation to serve the public 
rather than political forces; thus, it must maintain administrative and financial 
independence from political actors.  

• Informing the public of advertising, whether published or broadcast, which has been 
bought. Advertising must be regulated to achieve fairness among candidates and to 
guarantee financial transparency by disclosing the sources of funding, campaign 
spending caps, and the cost of ad content to ensure fairness among competitors.  



17 
 

• A commitment to professionalism in transmitting news and information and a lack of 
bias based on the predilections of the authorities or in fear of them; a distinction 
between political, media, and advertising work.  

• Training sessions to improve the professional performance of media workers and 
training programs specifically on coverage of electoral campaigns in order to achieve 
objectivity, fairness, and professionalism.  

   



18 
 

 
 



19 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Part One 
 

The legislative and political environment and 
its impact on media coverage of elections 



20 
 

I. Political context of the electoral process and the media 
 

The parliamentary elections took place against a backdrop of confusion and violence 
accompanied by increased, unprecedented human rights violations and ongoing defamation 
campaigns against civil society groups. In the run-up to the elections, more than 12,000 
civilians, including a number of political activists, were referred to unfair military trials, and 
excessive force was used to disperse peaceful demonstrations and sit-ins. There was a notable 
absence of security, as the security forces devoted themselves solely to confronting 
demonstrations on Mohammed Mahmoud Street with the utmost violence and force, killing 
more than 40 demonstrators and wounding hundreds.  

These events, concurrent with the electoral process, indicated that the elections would take 
place in a biased, repressive political climate. Indeed, they prompted some candidates to 
suspend their campaigns, as political forces quarreled amongst themselves and the media was 
torn between news of the parliament and protests in the square. The events not only upset the 
course of the elections, but they also impacted the views of voters, the media, leaders, and 
political parties. Thus, we first need to understand the political and media environment in 
which elections occurred before analyzing media coverage of elections.  

On October 9, 2011, only days before the candidacy registration began on October 12, the 
Maspero massacre took place, leading to the deaths of 27 demonstrators, most of them Copts 
and some of whom were crushed under army vehicles. Popular outrage at the incident 
threatened to postpone the elections. The massacre exposed the reality of the freedom of the 
private media and the true state of the professionalism and impartiality of state-owned media. 
In the state-owned media, Egyptian television played an incendiary role, inciting sectarian 
tensions over the events in front of the radio and television building (Maspero) and 
broadcasting the situation in a way that was clearly biased toward the armed forces. In the 
private media, the armed forces raided the offices of the January 25 and al-Hurra channels 
while they were broadcasting live coverage of the events. The ONTV program “The Final 
Word” was pressured not to air a segment commenting on a previous program on Dream 2 
that had hosted members of the SCAF to discuss the Maspero massacre.  

Despite popular unease over holding the poll at this confusing political context, candidacy 
registration began on October 12 and lasted until October 24, with the campaign period 
opening in early November. In the midst of campaigning, a sit-in was dispersed following a 
large demonstration, dubbed the Friday of Victory, which had been called for by Islamist 
forces on November 19. According to a New York Times report, the Friday demonstrations 
ended the truce between the ruling leadership and Islamists in Egypt shortly before the 
parliamentary elections, at which point the SCAF attempted to exempt itself from any civilian 
control.  

The Mohammed Mahmoud events ensued following the break-up of the sit-in, further 
polarizing and complicating the situation. While one camp supported the need for prompt 
parliamentary elections, the other considered that the square served as its ballot box, by which 
it had chosen that power should be transferred from the military council before elections. The 
media swung between supporting and opposing the immediate holding of elections and 
presented direct and indirect propaganda, both positive and negative, while voters waited to 
learn the fate of the elections.  



21 
 

In reviewing media coverage of these events, we find that the media indirectly furthered 
the divisiveness of the situation. Its funding and political biases were revealed in the nature of 
opinions presented, the guests invited, and the sources used to comment on the events.  

The decision of the Muslim Brotherhood (MB) not to participate in the occupation of 
Tahrir Square by national forces offered a new opportunity for propaganda, whether positive 
or negative, for media outlets depending on their objectives. While some considered the MB 
position to be motivated by its commitment to a swift democratic transition, others saw it as 
irrefutable proof of the group’s alliance with the SCAF and as a selfish attempt to achieve 
political gains at the expense of the national interest.  

Amid these disputes and divisions, and although the media had largely suspended coverage 
of the elections and candidates in favor of covering the clashes between security forces and 
protestors, the events did give several political currents an opportunity to win over a new base 
of supporters and to undermine competing forces. Similarly, media coverage of events 
reflected their stances on the competing electoral parties. Although the media ostensibly 
suspended campaign coverage, media outlets invited political parties and their representatives 
to comment on the events and allowed them to speak about their parties’ stance toward the 
SCAF, the Tahrir revolutionaries, the demonstrators in Abbassiya, the Interior Ministry, and 
the government, which naturally led to discussion of the elections. The stances of these parties 
had a significant effect on voter turnout, whether due to their positive or negative reactions. 
Our analysis reveals that media outlets selected their guests and sources in accordance with 
their preferences in the elections, intentionally excluding those that contested their views and 
without upholding minimum professional standards that guarantee the right of response and 
the expression of alternative views.  

For example, some satellite channels known for their liberal orientation and their persistent 
attacks on Islamist forces repeatedly aired a paid ad noting that the Egyptian Bloc had 
suspended its campaigning out of respect for the martyrs of Tahrir and would not enter 
parliament while protestors were dying in the street. The channel would follow this directly 
with a paid campaign ad by the Freedom and Justice Party (FJP).  

The state-owned media used the first round of voting as a means to build bridges between 
voters and the military, focusing on the success of the army in securing the vote, praising the 
security imposed by the Interior Ministry, and lauding the first round as a success for the 
government. However, the sense of reconciliation did not last long. No sooner had the second 
round of voting ended on December 15 than the events at the Cabinet building erupted in 
protest at the selection of Kamal al-Ganzouri as prime minister. The political landscape was 
again tainted by blood, and political forces were again divided into two camps between 
supporters and opponents. Disputes over the continuation of elections began anew, whereupon 
successful candidates from the first rounds intervened to exacerbate the divisions. The media 
described this division as “the legitimacy of the square vs. the legitimacy of the parliament.”  

With the approach of the third round of voting, conflict again arose, this time between the 
SCAF and civil society organizations, which had highlighted military abuses in the square 
both before and during elections, refusing to laud the military’s security abilities or its 
wisdom in suppressing demonstrations and protests in Mohammed Mahmoud and at the 
Cabinet. The raid on 17 civil society groups in late December was a new attempt by the 
military to win popular trust and support on the pretext of preserving national sovereignty and 
protecting the country from American interference after the bloody events throughout the 
elections had stripped the military of many of its supporters. It is important to note that some 
of the organizations raided had been given approval by the authorities to monitor the 
elections, in an implicit recognition of their presence and role.  



22 
 

II. Legislative framework of the parliamentary elections 
 
The confused political situation was also reflected in the legislation regulating the electoral 

process. The opacity and tardiness of the issuance of regulations was a defining feature of 
these elections, representing a continuation of the lack of transparency that has characterized 
the entire transition process. The SCAF leaked laws defining the electoral system to the press 
and media to gauge the pulse of the street; if it sparked a wave of opposition, the SCAF would 
disavow it, claiming that it had not been issued by the SCAF.  

This is indeed what ended up happening. The press reported that the new system would be 
a mixed system combining individual seats and party lists, with two-thirds reserved for the 
former and one-third for the latter. This was later amended—also via media leaks—to make 
the share half and half, until a constitutional declaration was issued on September 25, 2011, 
setting a mixed system of individual seats and seats allocated to closed party lists, with one-
third of seats reserved for the former and two-thirds for the latter.  

Not only were election regulations opaque, but legislation was issued at an extremely late 
date. It is only logical that the electoral system be made known sufficiently ahead of elections 
so as to be clearly understood by all. Electoral districts also be clear, especially to candidates, 
to enable them to know their strengths and weaknesses in the districts in which they will 
compete, to determine their electoral alliances, and to identify the number of proxies and 
agents they will need in the elections. However, this was not the case. The final law regulating 
the process, Decree 132 amending some provisions of Law 73/1956 on the exercise of 
political rights, was issued on November 23, 2011, adding a new election regulation by order 
of the president of the republic to allow voting to occur over two days. The law was issued 
less than one week before the first round of voting, slated for November 28, 2011, more than 
six weeks after candidacy registration closed.  

This is the not the only case of untimely legislation. Only four days before the candidacy 
registration period began, on October 8, 2011, the SCAF issued Law 123/2011 abolishing 
Article 5 of Law 120/2011, which prohibited party candidates for running for individual seats. 
In addition, the law apportioning electoral districts was issued only one month before the first 
round of voting, just four days before the candidacy registration period began. Indeed, the 
statute that would define the electoral system and the proportion of list and individual seats 
was only issued on September 25, 2011, when it was released as a constitutional declaration 
published in the Official Gazette, no. 38.  

 
Review of legislation regulating elections 

The constitutional declaration of March 30, 2011, upheld citizens’ rights to vote and run for 
office in Article 39, which states, “The law shall define the conditions to be met by members 
of the People’s Assembly and Shura Council and elucidate the provisions for elections and 
referendums. A high judicial commission shall fully oversee elections and referendums, 
starting with voter registration through the announcement of results, as defined by law. Voting 
and ballot counting shall be conducted under the supervision of members of judicial bodies, 
nominated by their higher councils. Their selection shall be published by a decree of the high 
commission [HEC].” Article 40 of the declaration gives the Court of Cassation the authority 
to adjudicate the validity of membership in the People’s Assembly and Shura Council.  

Article 38 of this constitutional declaration was amended to define the form of the electoral 
system and assign one-third of parliamentary seats to the individual candidate system and 
two-thirds to closed lists. Article 39 (bis) was added giving Egyptians residing abroad the 
right to vote in elections and referendums for the first time, pursuant to a ruling from the 



23 
 

Administrative Court. Following this amendment, Law 130/2011 was issued,7 containing 
provisions regulating the vote of Egyptians abroad. Article 1 of the law affirms that the state 
upholds the right of Egyptians residing abroad to exercise their right to vote in general 
elections and referendums. Article 2 regulates the practice, stating, “Egyptians residing abroad 
who are registered to vote and who wish to exercise their right to vote and to voice an opinion 
shall express their wish in an application presented to the consulate of the Arab Republic of 
Egypt in the country in which they reside...In every consulate a registry shall be established to 
register these applications, including via electronic registration. The Presidential Elections 
Commission or the Higher Elections Commission shall issue a decree with registration dates, 
procedures, the manner in which voter rolls shall be prepared and presented, and the date and 
place of presentation. Voters named in this article shall have the right to vote and voice an 
opinion in allocated polling stations outside the Arab Republic of Egypt.”  

Article 41 of the constitutional declaration sets a date for procedures for elections for the 
People’s Assembly and Shura Council within six months of the date the declaration enters into 
force. Amendments to Law 38/1972 on the People’s Assembly, Law 120/1980 on the Shura 
Council and Law 73/1956 regulating the exercise of political rights were made with Law 
108/2011,8 109/2011,9 and 110/201110, respectively.  

This legislation permits the administrative authorities, represented by the Interior Ministry, 
to intervene in the electoral process. For example, no clear standards are established for the 
apportionment of electoral districts, either in terms of population blocs or geographic 
distribution. Instead, the Interior Ministry has full discretion in establishing districts without 
reference to any fundamental rules. At the same time, this legislation neglected to equip the 
HEC with a cooperating administrative apparatus or a police force under its supervision 
throughout the electoral process. Indeed, it stipulated no mechanisms by which the HEC 
could implement its decisions on the organization of elections.  

  
Electoral system for the People’s Assembly 

Under Article 56 of the constitutional declaration, the SCAF introduced several 
amendments to the People’s Assembly law, including to modify the electoral system. Article 3 
of the law11 states, “Two-thirds of members of the People’s Assembly shall be elected through 
closed party lists and the remaining one-third through an individual candidate system. The 
number of members in each governorate elected by closed party lists shall be equivalent to 
two-thirds the number of seats allocated to that governorate, and the number of members 
elected as individual candidates shall be equivalent to one-third the number of seats allocated 
to each. The Arab Republic of Egypt shall be divided into 46 districts for the list system, 
while the republic shall be divided into 83 districts allocated for the election of individual 
candidates. In each district, two members shall be elected, at least one of whom shall be a 
worker or farmer. A law shall be issued defining the boundaries of each district for the 
election of individual candidates and lists, the administrative components of each district, and 
the number of members representing each of the districts allocated for lists. While observing 
the provision of Article 16 of this law, the number of candidates on each list must be 
equivalent to two-thirds the number of seats allocated to the district, provided at least half of 
them are workers and farmers. Care shall be taken to not place a non-worker or non-farmer 
candidate after another non-worker or non-farmer. In all cases, each list must include at least 
one female candidate. One list may include candidates of one or more parties.” 

                                                           
7 Published in the Official Gazette, no. 46 (bis)(b), Nov. 20, 2011.  
8 Published in the Official Gazette, no. 28 (bis)(b), July 19, 2011. 
9 Ibid. 
10 Ibid. 
11 Amending Law 120/2011, published in the Official Gazette, no. 38 ( bis)(b), Sept. 26, 2011 



24 
 

This was not the first time a combined list-individual system was used. The same system 
was instituted under Law 188/1986,12 which was ruled unconstitutional by the Supreme 
Constitutional Court. 

As can be observed in the foregoing, the apportionment of districts for the People’s 
Assembly elections prejudiced the right of candidates for individual constituencies, as it 
required them to run in larger districts than list candidates, although it is established practice 
that elections using the list system involve larger districts, while elections under the individual 
candidate system are run using relatively small districts. This is done because individual 
systems rely on individual candidates, whose more limited financial and campaigning 
capacities are less effective in geographically large districts.  

Although the district apportionment law drew individual districts in a way incommensurate 
with established procedures for this type of electoral system, the HEC did not rectify the 
problem when defining campaign periods as might have been done by extending the 
campaigning period for candidates for individual seats.  

The districting problem went beyond unfair partitioning of individual constituencies to 
take on a quasi-unconstitutional status. On February 12, 2012, less than two months later, the 
High Administrative Court referred a challenge to the Supreme Constitutional Court 
contesting Article 3 of the People’s Assembly law after its amendment by Law 120/2011, 
which permitted party candidates to run for individual seats as well as on lists while denying 
independent candidates for individual seats the right to run on party lists. This bolstered the 
opportunities for parties and undermined the principles of equality between citizens and equal 
opportunity.  

Also noteworthy is that the new electoral system did not establish rules for the placement 
of women on party lists. After the quota system used in the 2010 People’s Assembly elections 
was abrogated, many women’s groups demanded that women’s representation in the 
revolutionary parliament be given due consideration. This could have been achieved if the law 
had specified the placement of women on lists by, for example, stipulating that the no. 3 slot 
was reserved for female candidates or by mimicking the Tunisian system, which required lists 
alternating between men and women. As a result of the lack of any specific rules for the 
placement of female candidates on lists, their representation was meager and in no way 
commensurate with their role in the revolution, due to the tendency of some groups, 
particularly Salafis, to place female candidates at the end of their lists to minimize their 
chances for victory.  

 
The HEC 

Article 39/2 of the constitutional declaration stipulated that a high judicial commission 
assume complete supervision of elections and referendums, starting with voter registration 
through the announcement of results, as regulated by law. It mandated supervision of voting 
and ballot counting by judicial personnel nominated by their higher councils and publication 
of their selection by decree of the high commission. Article 3 (bis)(a) of Law 73/1956 on the 
exercise of political rights called for the formation of the Higher Elections Commission, and 
Article 3 (bis)(f) enumerated the prerogatives of this commission.  

In reality, the HEC was marginal and ineffective throughout the electoral process, although 
it is charged with organizing the entire process. This was a result of legislative flaws impeding 
its fulfillment of its role, limiting it to simply rubber-stamping election decrees and 
regulations issued by other bodies such as the SCAF. Evidence of the HEC’s weakness came 
during the first round of elections and was seen in the general chaotic climate surrounding the 
                                                           
12 Amending some provisions of Law 38/1972 on the People ’s Assembly and its amendments; published Dec. 
31, 1986. 



25 
 

process. For example, some polling stations opened late on the first day, while others did not 
open all. Judges and polling chiefs arrived late, and the delivery of phosphoric ink was 
delayed. In a press conference held on the first day, Judge Abd al-Ezz Ibrahim blamed the 
chaos on various bodies, including the Ministry of Local Development and the Interior 
Ministry, noting that he had no prerogatives or authority over these bodies.  

In addition, the HEC failed to perform its role in other areas, including organizing the two-
day vote, the securing of ballot boxes, and the overnight closure of polling stations. These 
duties were assumed by Judge Ahmed al-Zind, the president of the Judges Club, as announced 
during a press conference in which he described how these procedures would be carried out. 
Even the decree itself was not issued by the HEC, despite the fact that, as an organizational 
decision, it should have fallen under its jurisdiction, but rather by the SCAF.  

The HEC was also silent about numerous violations during elections, including during the 
second round of voting when military police assaulted a group of judges in charge of polling 
stations and shocked them with electric batons. The HEC took no appropriate measures and 
did not even issue a condemnation of the action. Rather, the Judges Club issued a statement 
threatening to boycott the elections if these actions were repeated.  

The HEC’s failures were not limited to the vote itself; during the campaign period, the 
commission similarly failed to perform its role. Although it issued Decree 21/201 on 
campaigning regulations, which set rules on candidates’ campaigns and a financial and time 
cap on campaigns, it took no action against violators of the campaign rules. Some candidates 
launched their campaigns even before the candidacy registration period, and most exceeded 
the financial cap, set at LE500,000. Not only did the HEC do nothing, but it failed to take 
appropriate measures to regulate campaign spending, such as requiring the opening of an 
independent bank account for campaign expenses, similar to that mandated by the Presidential 
Elections Commission (PEC).  

The HEC possessed insufficient authority to hold accountable those who violated the rules 
and regulations of the elections it was ostensibly supervising. No rules were established to 
bring accountability to violators who used houses of worship or state-owned offices and 
property for campaigning purposes, and no rules were set to combat various forms of electoral 
bribes.13 

 
Election observers 

The HEC insisted on calling election monitoring “election observation,” arguing that the 
commission is comprised of judges not subject to oversight, in complete disregard for the 
tasks of these judges, whose work is purely administrative and subject to the oversight of 
society and the judiciary. The HEC issued rules for election observation by civil society 
organizations in Decree 20/201114 and Decree 24/2011, as follows: 

• The HEC gave observation rights to Egyptian civil society groups registered and 
operating in Egypt under Law 84/2002, or international groups approved by the Egyptian 
Foreign Ministry, pursuant to special licenses obtained by the HEC, in accordance with the 
licensing rules and procedures, provided that the activities of these groups included political 
development, democracy promotion, or human rights.15 

• By election observation, the HEC meant the observation and monitoring of all phases 
of the electoral process without interfering in its course, impeding it, influencing voters, or 
campaigning for candidates or political parties. It also covered all procedures for nomination, 
                                                           
13 Report of the field monitors issued by the EACPE, a member of the Independent Coalition for Election 
Monitoring. 
14 Published in the Official Gazette, no. 247 (a) ff, Oct. 27, 2011.  
15 Article 1 of Decree 20/2011. 



26 
 

campaigning, voting, ballot counting, and the declaration of results. Observers were 
authorized to issue reports on the electoral process and inform the HEC or other competent 
state bodies of their observations so necessary measures could be taken.16 

• The HEC required organizations to submit an application for a permit to observe 
elections with the HEC, using a prepared form, giving the name of the organization, its 
registration number, its activities, and the names of monitors, their status, ID numbers, a 
recent photo, their observation location, and their academic credentials. Non-Egyptian 
organizations were required to submit their names, and the names of monitors, their status, 
their nationalities, copies of passports, a recent photo, and a permit from the Foreign Ministry 
to pursue their activities.  

• The applications were to be submitted to the National Council for Human Rights at 
least two weeks before the vote. The council registered applicants, examined applications, and 
referred them to the commission within 24 hours of receipt. The HEC gave applicants who 
met the conditions permits that enumerated the monitors’ scope of action and rules for 
operation. The organizations were required to comply with all electoral laws, regulations, and 
decrees related to the elections, to carry out observation in accordance with the commission’s 
rules, to prepare accurate information based on objective, verifiable events, to refrain from 
predicting results in advance, and to explain the ways in which information was gathered and 
announce all information obtained as dictated by the laws, regulations, and decrees in the 
election observation code of ethics issued by the National Council for Human Rights.  

• The HEC rules for election observation limited monitoring to groups registered with 
the Ministry of Social Solidarity and Justice, thus excluding a broad swathe of unregistered 
groups from election monitoring. They also required that submission of monitoring 
applications be done through the Egyptian National Human Rights Council rather than 
directly to the HEC.  

• These rules reflect the HEC’s view of civil society, which differs little from the view 
of the state as represented by the government and SCAF. These elections coincided with a 
ferocious attack on advocacy groups in particular due to their receipt of foreign funding and 
operation without a license. These rules are at odds with international standards for election 
monitoring, which stipulate the participation of civil society not only in monitoring the vote, 
but in formulating elections rules, organizing voter turnout, and contributing to district 
apportionment and require the facilitation of access for civil society to information about 
voters and electoral districts. These standards dictate that the registration of monitors not be 
overly complex, discriminate based on the legal status of organizations, or distinguish 
between national and international groups.  

 

                                                           
16 Article 2 of Decree 20/2011. 



27 
 

III. Legislation regulating the media 
 

The legislative structure undergirding media and journalistic activity in Egypt is filled with 
restrictions and vague language which extend to criminalize numerous related acts, despite the 
fact that the constitutional declaration issued on March 30, 2011 upholds freedom of opinion 
and expression in Article 12, which states, “Freedom of opinion is guaranteed, and every 
person may express his/her opinions and publish them in speech, writing, images, or other 
means of expression within the limits of the law. Self-critique and constructive criticism 
guarantee the integrity of the national structure.” Article 13 of the constitutional declaration 
affirms the freedom and autonomy of the press to fulfill its mission and prohibits censoring, 
warning, suspending, or abolishing it by administrative means. 

An examination of the foregoing articles reveals that they permit freedom of opinion and 
expression and media and press freedoms, with the sole restriction being that this be 
undertaken “within the limits of the law.” Usually, the constitutional drafters leave the 
regulation of these rights to the law, allowing the ordinary legislator to place legal 
impediments to limit their exercise.  

For example, the Egyptian Penal Code (Law 58/1937 and its amendments) criminalizes 
forms of expression of opinion, including press and media freedoms, as seen in Articles 171-
200 and others. This is in addition to the restrictions imposed by the Press Law (Law 
96/1996), the Egyptian Radio and Television Union (ERTU) Law (Law 13/1979), and Law 
8/1997 on investment guarantees and incentives regulating satellite broadcasting. The 
legislator was careful to place additional impediments on media and press work, particularly 
when it comes to election coverage.  

We shall review some of the legislation that impacts media freedom and that was amended 
prior to elections, as well as rules set by the HEC regulating media coverage of elections.  

 

Amendments to the law on the exercise of political rights 
The SCAF issued Law 124/2011 amending some provisions of Law 73/1956, including 

amendments to the chapter on election crimes. All of them stiffened the penalties for these 
crimes, and they introduced two new articles, Article 50 (bis) and Article 50 (bis)(a). Among 
the articles that stiffened penalties was Article 48, which we believe constitutes a restriction to 
press and media freedoms.  

The legislator stiffened the penalty for the crime described in Article 48 of the law on the 
exercise of political rights (Law 73/1956), paragraph 4, amended by Law 124/2011, described 
as “knowingly publishing or broadcasting false speech or news about the elections or 
referendums, or about the conduct of a candidate or his/her ethics with the intent of 
influencing the outcome of the elections or referendums.” The penalty for such a crime was 
raised from at least six months in prison and a fine of no less than LE1,000 and no more than 
LE50,000 to become at least one and no more than five years in prison and a fine of at least 
LE10,000 and no more than LE100,000.  

What constitutes publishing or broadcasting false news about elections is unclear. A 
statement that elections saw violations or fraud, contrary to the decision of the HEC, could be 
considered false news punishable under this article, and stiffening the penalties in the article 
may have been aimed at intimidating the media into refraining from criticism of the HEC.  

 



28 
 

SCAF Presidential Decree 193/2011 amending provisions of Presidential Decree 
126/2010 on the emergency law 

Although the SCAF pledged to lift the emergency law as soon as the curfew was lifted and 
stated that elections would not be conducted under emergency law, the president of the SCAF 
issued a decree on September 10, 2011 (193/2011) amending Presidential Decree 126/2010 on 
the emergency law. The amendment expanded the scope of the emergency law to include 
action against “the intentional dissemination or broadcast of false news, statements, and 
rumors,” which we believe was introduced specifically to intimidate the media and silence 
journalists and media personnel.  

 

HEC decrees and press and media freedoms 
The official HEC website published certain restrictions on media coverage by local and 

international journalists and broadcasters that impeded media coverage. The HEC required 
journalists to obtain a permit from it via a unified list submitted to the HEC from the 
Journalists Syndicate. This list was required to contain a copy of the journalist’s national ID, a 
copy of his/her Journalists Syndicate card, and a letter from his/her media institution. It also 
required media personnel with the ERTU to submit a copy of their ERTU card. The HEC 
required Egyptian personnel with satellite channels to submit a unified list after obtaining the 
approval of the General Authority for Investment (GAFI).  

Thus, the HEC decree required that journalists covering elections be registered with the 
Journalists Syndicate, giving state-owned newspapers an advantage. Moreover, the HEC did 
not consider the incapacitating conditions set by the Journalists Syndicate for membership, 
with the result that most working journalists are not registered on the syndicate’s rolls. 

As for television coverage, personnel with private satellite channels were required to 
obtain the approval of GAFI, while ERTU personnel had only to submit a copy of the ERTU 
card. Thus the HEC established a double standard, giving state-employed media the right to 
cover elections simply by submitting their union card—given to any working member of the 
ERTU—while requiring those with private channels to obtain the approval of GAFI. 
Moreover, the HEC was not authorized by law to establish these conditions. In Article 3 
(bis)(f) of that law, the legislator enumerates the specific prerogatives of the HEC, which do 
not include drafting regulations for the issuing of permits to report on polling stations. 
Although the HEC has the right to establish rules to regulate the electoral process, setting 
restrictions not enumerated by law constitutes an arbitrary use of the commission’s authority.  

 



29 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Part Two 
 

Print media: A general comparison  
 



30 
 

AL NAS

ALRAHMA

ALKARMA

 

The sample under study included three state-owned daily papers and three private daily 
papers, as well as two state-owned weekly papers and two private weekly papers. The 
selection of this sample attempted to account for the diversity of the press and to strike a 
balance between state and private-owned papers as well as between daily and weekly 
publications in an attempt to examine the orientation of the print media during the 
parliamentary elections of 2011-12.  

During the period under study, the private press was generally more interested than the 
state-owned press in the electoral process, contributing 55% of their press coverage to 
elections. Private papers also gave more direct coverage to actors in the electoral process, 
devoting 21% of its space to direct coverage, compared to 18.5% in the national papers. It is 
worth noting the relatively meager space devoted to direct coverage in the press in general, 
indicating a need for journalists to rely more on primary sources and carry direct coverage of 
sources. 

Total 
(cm2) 

Indirect Coverage 
(cm2) 

Direct Coverage 
(cm2) Type of NewsPaper 

522335.88 410692.99 111642.89 Private 
429658.19 350093.54 79564.65 State-owned 

 
Obviously, daily papers exceeded 

weekly publications in the total space 
allotted to elections. Weeklies account 
for only 10% of the total press coverage 
of elections. While their concern was 
limited largely to voting, they were rich 
in analysis. Weeklies also differed from 
dailies in their preferences and diversity 
of topics covered. 

The weekly Rosa el-Youssef 
magazine publication increased its 
election coverage during the final phase 
of the elections, namely voting, jumping 
from last place to first place among 
weekly publications to become the 
weekly publication with the most 
election coverage, followed closely by 
Akhbar el-Youm. Last among weekly 
publications was Sout al-omma.  

 

       Among daily papers, al-Masry al-Youm and al-Gomhouriya competed for first place in 
terms of coverage of elections. Al-Gomhouriya led in coverage during the period of candidacy 
registration, while al-Masry al-Youm led during the second stage, campaigning. The voting 
phase put al-Masry al-Youm ahead by a large margin. The daily publication Rosa el-Youssef 
was the least focused on elections throughout the periods under study, among both state-
owned and private daily papers, while Shorouk carried the least coverage as compared to only 
other private daily papers.  
 



31 
 

Al-Masry Al-Youm

Al-Gamhouriya

Al-Tahrir

Al-Ahram

Al-Shorouk

Rose Al-Youssef

Rose Al-Youssef 
MAGAZINE

Akhbar al-Youm Al-Fagr
Sawt al-Umma

 

The state-owned papers led the private press in their coverage of voters and voter 
education. The average space devoted to voters in the state-owned press was16 % of 
coverage, while the average in the private press did not exceed 13 %. In general, al-Ahram 
and Rosa el-Youssef carried the most coverage of voters among the daily publications, with 
17% of the papers’ election coverage being dedicated to elections, while al-Masry al-Youm 
trailed the list with 11%. Among the weekly publications, Rosa el-Youssef magazine devoted 
the most space to voters, with 16% of the magazine’s total election coverage being dedicated 
to elections, while Sout al-omma came in last on the list with 6%.  

Rates of newspaper election coverage 

Newspaper 
Direct 

Coverage 
(cm2) 

Indirect 
Coverage 

(cm2) 

Total Coverage 
(cm2) 

Al-Masry Al-Youm 55801.49 156456.75 212258.24 
Al-Gomhouriya 26163.5 131287.88 157451.38 

Al-Tahrir 25842.95 129118.29 154961.24 
Al-Ahram 19972.65 114293.25 134265.9 

Al-Shorouk 24624.45 95842.6 120467.05 
Rosa el-Youssef 18187 59379.89 77566.89 
Rosa el-Youssef 

magazine 
8395 21901.77 30296.77 

Akhbar el-Youm 6846.5 23230.75 30077.25 
Al-Fagr 3286 16032.6 19318.6 

Sout al-omma 2088 13242.75 15330.75 



32 
 

Press coverage of women as actors in the electoral process was very limited, with only 
5.3% of total election coverage devoted to women on average, in both public and private 
papers. Nor did this coverage reflect a genuine interest in the role of women in elections, as a 
large part of this coverage consisted of deployment of the issue of women by the press as a 
means to attack Islamists and report sensationalist statements and fatwas on the status of 
women as candidates or voters.  

Press Coverage of Women 

NewsPaper Total Election 
Coverage (cm2) 

Coverage of 
Women (cm2) 

Percentage of 
Election Coverage 
focused on Women 

Al-Masry Al-Youm 212258.24 10029.95 5%  
Al-Gomhouriya 157451.38 8673.5 5%  

Al-Ahram 134265.90 8624 6.5%  
Al-Tahrir 154961.24 7767.4 5%  

Rosa el-Youssef 77566.89 5247 7%  
Al-Shorouk 120467.05 4962.75 4%  

Al-Fagr 19318.60 2562.5 13%  
Rosa el-Youssef 

magazine 
30296.77 1312 4.5%  

Akhbar el-Youm 30077.25 1074 3.5%  
Sout al-omma 15330.75 740.2 0.05%  

 
Newspapers do not 

generally mention the 
governorate specific to the 
news item, sufficing with 
noting the name of the 
candidate and his/her 
election status, which 
represents a shortcoming in 
election coverage. In 
general, however, the 
governorates most covered 
in election news were, from 
most coverage to least: 
Cairo, Alexandria, Giza, 
Daqahliya, and Qalyubiya. 
The governorates least 
covered were North Sinai, 
South Sinai, Red Sea, Suez, 
and Luxor. This finding was 
largely repeated in coverage 
of all three rounds of 
voting.  

ASSIUT

ASWAN

ALEX

ismaalia

ALOXER
RED SEA

ELBEHRA

GIZA

ELDAHLYA

SUEZ

ELSHRQUIA

ELGHARBYA

ELFAYOUM

CAIRO

ELALYOBIA

ELMONOFYA

ELMENIA

ELWADY 
ELGADEED

BANY SOUIF

PORT-SAID

SOUTH SINAI

SOHAGE

NORTH SINAI

QINNA

KHAFR 
ELSHEIKH

DOMIAT



33 
 

Newspapers were generally more interested in parties than in individual candidates, whether 
party candidates or independents. Indeed, the press relied on party leaders and presidents as 
sources of news about candidates more than the candidates themselves. Overall, parties and 
the non-candidate party leadership received 74% of total election coverage in newspapers.  

In terms of candidates, the press focused more on party candidates than independent 
candidates, with the former receiving 15% of coverage and the latter only 11%. Al-Tahrir 
devoted the most coverage to news of independents, while among the state-owned press al-
Gomhouriya led. Al-Masry al-Youm and al-Gomhouriya showed the most interest in party 
candidates.  

 

Total 
(cm2) 

Indirect Coverage 
(cm2) 

Direct Coverage 
(cm2) Status 

702840.77 559975.28 142865.49 Parties 
142742.40 116715.10 26027.30 Party Candidates 
101149.15 80038.90 21110.25 Independents 

 

All newspapers covered independent candidates who were former members of the 
dissolved National Democratic Party (NDP). The tone of coverage of these candidates varied 
from one paper to the next, but quantitatively, the space devoted to them in both the state-
owned and private press was very similar. The weeklies carried more coverage of former NDP 
candidates and were more aggressive in their coverage, particularly Sout al-omma. In general, 
the press focused on former NDP personnel running as independents while largely ignoring 
the parties with leadership formerly involved with the NDP.  

It is difficult to present a unified picture of the distribution of party and coalition coverage 
in all the papers, but the distribution of coverage of parties and alliances was remarkably 
similar among the state-owned papers, both quantitatively and qualitatively, and there was 
more variation in the distribution of coverage among the private papers.  

All newspapers had different relations with the competent election authorities (the SCAF, 
government, Interior Ministry, and HEC), but in general the state-owned press showed more 
bias to these authorities. Al-Ahram reported SCAF statements most consistently, while al-
Gomhouriya defended the government most prominently and Rosa el-Youssef criticized and 
attacked the Interior Ministry most fiercely. Among the private papers, al-Masry al-Youm 
devoted the most coverage to the relationship between the military and the MB, while al-
Tahrir most aggressively attacked the government and Interior Ministry and al-Shorouk 
maintained the most impartiality toward all authorities.  

All papers committed infractions that compromised the professionalism of their election 
coverage, most importantly violations of the campaign moratorium, unbalanced news sources, 
reliance on indirect statements more than primary sources, and the publication of opinions and 
surveys that did not meet international standards for surveys and polls. The violations of each 
individual paper were addressed in more detail in the Arabic version of this report. 

 



34 
 

I. Assessment of the performance of state-owned daily 
papers 

 

The media performance of the state-owned dailies (al-Ahram, al-Gomhouriya, Rosa el-
Youssef) was largely similar, showing only a slight difference in the numbers. This may be 
attributable to their common source of funding, which endows the government media with a 
single perspective, leads to the same conclusions, and permits only very limited variation 
among them.  

Quantitatively, the national press carried less election coverage than the private press. Al-
Gomhouriya had the most coverage of the elections among them, while Rosa el-Youssef came 
in at the bottom of the list with about half the coverage of al-Gomhouriya.  

The state-owned press carried good coverage aimed at educating voters, providing them 
with notable coverage in this area. The state-owned press also relied on cartoons and 
illustrations to educate voters about the electoral process, as well as on news and opinion 
polls.  

In general, the performance of state-owned daily publications can be assessed as follows:  

• The state-owned papers carried markedly more indirect coverage of all parties and 
independents than direct coverage, indicating that they rely largely on non-news sources. In 
other words, they present the news through the perspective of sources other than the 
newsmakers themselves.  

• FJP received the most coverage among parties in all the state-owned papers and it 
maintained its advantage throughout all three rounds of voting. Although it received the most 
coverage in al-Ahram, it received the least direct coverage in that paper (14% of election 
coverage), as it received slightly more direct coverage (18%) in al-Gomhouriya and Rosa el-
Youssef.  

• In terms of coverage in the state-owned papers, the Nour Party came in second. It 
again received the most coverage in al-Ahram, although that paper devoted the least direct 
coverage to it. The Wafd Party came in third place in terms of coverage, trailing substantially 
behind the forerunners; it received the most direct coverage from Rosa el-Youssef (20 % of 
election coverage).  

• While the state coverage of Islamists appeared news-based, the papers attempted to 
use production and editorial elements to turn public opinion against them, using titles or 
linking their campaign styles with that of the NDP. Even during the vote, the state-owned 
papers continued their covert attacks on Islamist groups. 



35 
 

al-Ahram al-Gamhouriya
Rose al-Youssef

0

5000

10000

15000

20000

25000

30000

Freedom and Justice Party
Al-Nour Party

Al-Wafd Party

Distribution of Party Coverage in the Three State-Owned Daily Papers 

 

• In coverage of electoral alliances, the Egyptian Bloc came first in the state-owned 
newspapers, followed by the Democratic Alliance and the Revolution Continues with only 
slight differences between them. The Islamist coalition came in last, with the most coverage 
coming from Rosa el-Youssef.  

 

 

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

8000

9000

10000

Egyptain Bloc
Democratic 

Alliance Revolution 
Continues Islamist 

Coalition

Al-Ahram

Al-Gomhouriya

Rose al-Youssef



36 
 

• On average, the state-owned papers devoted 13% of election coverage to party 
candidates, with al-Gomhouriya carrying the most. FJP candidates received the most 
coverage, while candidates with the Nour Party and the Egyptian Bloc came in second and 
Wafd Party candidates came in third in all three state-owned papers.  

• Among the state-owned papers, al-Gomhouriya gave the most coverage to 
independent candidates, with Rosa el-Youssef carrying the least. Among independent 
candidates, Amr Hamzawy received the most attention in all three papers, while George 
Ishaq, Gamila Ismail, and al-Badri Farghali were most covered in later rounds.  

• Al-Ahram devoted the most coverage to independent candidates from the former NDP, 
followed by Rosa el-Youssef and al-Gomhouriya. However, all the coverage was indirect, and 
they received no direct representation in the national press.  

• The state-owned papers largely used the term feloul (old regime remnants) in their 
headlines. In the body of the news story, however, they used the term NDP, without appending 
the word “dissolved” after it, and they only used this terminology with independent 
candidates, not parties and their presidents. The attack on former members of the NDP was 
directed at independents more than parties, which were treated as regular political entities 
without reference to their association with the NDP.  

• The coverage of women in the state-owned press was marginally acceptable. Rosa el-
Youssef devoted the most coverage to women, giving 7% of its election coverage to women, 
while al-Ahram and al-Gomhouriya devoted no more than 6% of their.  

Election coverage to women. 
Percentage of Election 
Coverage Dedicated to 

Women 

Coverage Space 
Dedicated to Women 

Total Space Dedicated 
to Election Coverage Paper 

5% 8673.50 157451.38 Al-Gomhouriya 
6.5% 8624.00 134265.90 Al-Ahram 
7% 5247.00 77566.89 Rosa el-Youssef 

 

During the candidacy registration phase, the state-owned press did not devote substantial 
coverage to the SCAF and its relationship with the elections process, perhaps because that 
period saw several other newsworthy events, most importantly at Maspero. However, during 
the campaign and vote phases, the state-owned press focused on the role of the SCAF in 
securing the elections, SCAF’s desire to hold elections at the scheduled time, and SCAF’s 
authorization of Egyptians living abroad to exercise their right to vote, which was presented in 
a positive way. The only issue on which the national press attacked the SCAF was its failure 
to issue a political exclusion law. In addition, during the events in Tahrir, the national press 
carried opinions critical of the military while muting them with sedate headlines and 
minimizing the force of the attack through the use of production and editorial elements.  

The state-owned papers’ coverage of the Interior Ministry focused on its ability to secure 
the elections, both at home and abroad, and its reassurances that the ministry would not 
interfere with the process and would only secure it. Al-Gomhouriya and Rosa el-Youssef 
carried more news of the Interior Ministry than al-Ahram, which totally disregarded Interior 



37 
 

Ministry news. In general, the national press carried little coverage of the government in 
connection with elections, and with few exceptions, this coverage contained little in terms of 
opinions or analysis and was limited to strictly news.  

The state-owned press also refrained from focusing on the sectarian dimension of 
elections, noting the religious identity of candidates only by appending the word “Coptic” or 
“Salafi.”  

All the state-owned newspapers violated the campaign moratorium in various ways, most 
significantly through interviews with party leaders or candidates on the eve of the vote and 
through advertisements or advertorial news. Al-Gomhouriya and Rosa el-youssef were the 
worst violators of the moratorium and the most prone to violate international standards for 
election coverage, particularly through publishing non-scientific polls, leaking results, and 
publishing expected results liable to influence the elections.  

 



38 
 

II. Assessment of the performance of private daily papers 
 

In contrast to the national papers, evaluations and findings vary for the private press. 
Indeed, it is difficult to identify common features of the performance of the private media, 
which may be attributable to their various sources of funding, different editorial policies, and 
divergent goals of coverage. We will thus review the similarities among the private papers 
(further details of each outlet’s performance were included in the additional segments on each 
outlet in the Arabic version of this report). 

Quantitatively, the private papers carried more election coverage than the state-owned 
press. Al-Masry al-Youm carried not only the most coverage, but covered all the major actors 
in the process, including parties, candidates, independents, and voters. Al-Shorouk comes in 
last in terms of its coverage of the elections process and its major actors.  

On average, the private press devoted 13% of election coverage to voter education and 
awareness-raising. Al-Shorouk carried the most coverage of voters with 15 % while al-Masry 
al-Youm came in last with 11%. 

Percentage of Coverage 
Dedicated to Voters 

Coverage of 
Voters 
(cm2) 

Total Election 
Coverage (cm2) 

 
Newspaper 

11% 22886.90 cm2 212258.24  cm2 Al-Masry Al-Youm 
13% 20193.15  cm2 154961.24  cm2 Al-Tahrir 
15% 17845.00  cm2 120467.05  cm2 Al-Shorouk 

Like the national press, the private daily papers carried more coverage of parties as entities 
and their non-candidate members and representatives than coverage of candidates, whether 
those affiliated with parties or independents. However, they did pay more attention to direct 
coverage of candidates and parties and interviews with them (21%  of coverage on average). 
In general, we can assess the performance of the private daily newspapers as follows:  

• Al-Shorouk carried the most direct coverage (23% of its total coverage). It took the 
most care quoting the sources in news stories and in refraining from attributing news to them 
without the use of direct quotes. It also took care to avoid indirect coverage without offering 
the right of response or comment, despite the fact that this paper carried the least election 
coverage of the private dailies.  

• FJP received the most coverage of all parties in all the private dailies as well as the 
most direct coverage, with the press choosing to quote the party’s candidates and members in 
its pages rather than indirectly talking about them.  

• The Nour Party received the second greatest coverage in the private newspapers. It 
was covered the least by al-Shorouk, while it received the most coverage (23,599 sq. cm.) and 
highest proportion of direct coverage (28 ) in al-Masry al-Youm.  

• The Wafd Party came in third in terms of total coverage in privately owned papers. Al-
Tahrir carried the least coverage of the party while it received the most coverage in al-Masry 
al-Youm. 



39 
 

Space Dedicated to Party Coverage in Private Papers 

The press treatment of Islamist groups by private papers was always negative and hostile, 
with such commentary being presented not as coming from the editor, but from the 
perspective of sources. For example, private papers intentionally attacked Islamist groups 
from the inside by highlighting an MB attack on the Salafis and vice-versa. The private press 
also drew direct links between the FJP and the MB, usually dubbing the FJP “the party of the 
Brotherhood” and referring to its candidates as “Brotherhood candidates” rather than FJP 
candidates.  

The MB was the most prominent actor in election coverage of the private press. The papers 
not only carried one daily story about the group, but devoted entire pages to it in the 
parliamentary section (on average five stories a day in each paper). The newspapers also 
chose the most inflammatory headlines, taken from the statements of Salafi sheikhs, resulting 
in consistent derision of their beliefs.  

Among electoral alliances, the Egyptian Bloc received the most coverage in the private 
press, while the Democratic Alliance and the Revolution Continues competed for second and 
third place with slight differences between them. The Islamic Alliance trailed the list. Al-
Masry al-Youm carried the most coverage of the Islamic Alliance, while al-Shorouk carried 
the most for the Revolution Continues.  

  

  

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

Freedom and Justice Party Al-Nour Party Al-Wafd Party

Al-Masry 
Al-Youm

Al-Tahrir

Al-
Shorouk

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

ISLAMIC ALLANCE REVELUTION CONTUES DEMOCRATIC ALLANCE EGYPTIAN BLOC

ALMASR
Y-
ALYOUM

ALTAHRI
R

ALSHOR
OUK



40 
 

On average, the private newspapers devoted 15% of their election coverage to party 
candidates. FJP candidates received the most coverage, while candidates with the Egyptian 
Bloc, Nour Party, Wafd, and Revolution Continues competed for the following slots, differing 
in order from paper to paper.  

On average the private press devoted an average of 11% of its election coverage to 
independents, while devoting more space to direct coverage of independent candidates (23% 
on average).  

Among the private papers, al-Tahrir gave the most attention to independents, dedicating to 
them 14% of its coverage, followed by al-Masry al-Youm and al-Shorouk, whose coverage of 
independents hovering at 10%. Amr Shobaki and Amr Hamzawy competed for top coverage, 
with Hamzawy leading in al-Shorouk and al-Shobaki leading in al-Masry al-Youm and al-
Tahrir.  

Independent candidates who were formerly members of the NDP received the most 
coverage in al-Tahrir, followed by al-Masry al-Youm and al-Shorouk by a slim margin. 
Unlike in the state-owned press, however, former NDP independents received direct coverage 
in the private papers, which invited them to speak about their programs, most significantly in 
al-Masry al-Youm.  

In general, the private newspapers exposed the NDP affiliations of candidates in the 
various governorates, whether running as independents or on party lists or with other 
alliances. The papers not only noted the NDP affiliation of the candidates, but examined their 
positions and roles in the dissolved party.  

On average, coverage of women did not exceed 4.5%. Al-Masry al-Youm and al-Tahrir 
carried the most coverage of women, but the private press was more careful to offer direct 
coverage of women in their news instead of discussing them through other sources or from 
the perspective of editors (average direct coverage was 27.5%). The private press also covered 
news of female candidates on lists or as candidates.  

Newspaper 
Total Space Dedicated 
to Election Coverage 

(cm2) 

Election Coverage of 
Women 

Percentage of Election 
Coverage Dedicated to 

Women 

Al-Masry Al-Youm 212258.24 10029.95 5% 

Al-Tahrir 154691.24 7767.40 5% 

Al-Shorouk 120467.05 4962.75 4% 

The private newspapers were more impartial in their coverage of SCAF’s role in the 
elections, simply reporting the news whether it was in favor or against the council without 
clear editorial interference. The coverage of SCAF was largely news-oriented with the 
exception of a few articles that showed support or opposition. The Interior Ministry received 
very little coverage in the private press, and the coverage of the government in relation to 
elections was largely limited to coverage of government decrees or personnel, but it also 
included several articles that overall attacked the government.  

All the private newspapers violated the campaign moratorium in various ways. Al-Tahrir 
was the greatest offender, publishing its “We Choose for You” supplement on the eve of the 
vote containing its candidate endorsements.  

 



41 
 

III. Assessment of the performance of weekly papers 
 

The weeklies carried the least coverage of elections in the print media (average 10%). The 
state-owned weeklies carried more election coverage than the private weeklies, in contrast to 
the daily press, where the coverage of the private papers exceeded that of the national papers. 
The weeklies carried acceptable coverage of voters and voter awareness-raising, which is 
often neglected by weekly press, with on average 11% of coverage dedicated to voter issues.  

It is difficult to find a common assessment for the weekly press, as the papers differ in their 
ownership, orientations, and editorial policies. It is also difficult to place the weekly papers in 
the same comparative framework with the dailies, which, as might be expected, carried more 
election coverage quantitatively and more variety qualitatively.  

Oddly, the quantity of coverage among the four weeklies was very similar, and these 
papers resembled the daily press in the type of coverage they carried. The FJP received the 
most coverage in all weekly papers studied, followed by the Nour Party, with the liberal 
parties trailing far behind, the best being the Wafd Party, which usually occupied third place. 
The weeklies differed in terms of the direct coverage of parties in their pages, and their focus 
on women, voters, and independent candidates.  

Space Dedicated to Party Coverage in Weekly Papers 

Like the private and state-owned dailies, the weeklies attacked Islamist parties and 
confused their party affiliations with their ideological or religious affiliations, and they 
neglected news of violations committed by liberal parties. However, similar differences in the 
severity and style of attacks were noted in the weeklies as in the dailies. Some weeklies, 
including al-Fagr, used women as a means of attacking Islamist groups, while others, such as 
Rosa el-Youssef magazine, intentionally linked them to the dissolved NDP. Negative 

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

8000

9000

10000

Akhbar Al-Youm Rose al-Youssef 
Weekly

Sawt al-Umma Al-Fagr

Freedom 
and 

Justice 
Party

Al-Nour 
Party

Al-Wafd 
Party



42 
 

descriptions and labels and sensational headlines were also noted, as in Akhbar al-Youm, 
while in other papers, including Sout al-omma, photos and cartoons were used to mock them. 

This is in addition to repeated professional lapses, such as the failure to quote sources 
within these groups, a reliance on criticism from unbalanced sources, the use of extra large 
photos and captions designed to highlight the negative, and the use of color as a means to 
highlight news about the MB or the Salafis, particularly attention-grabbing red.  

Among alliances, the Egyptian Bloc received the most coverage in the weeklies, with the 
Democratic Alliance and the Revolution Continues vying for second and third place by small 
margins, with the exception of Rosa el-Youssef magazine, where coverage of the Islamic 
Alliance outweighed that of the Democratic Alliance and the Revolution Continues.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The weeklies varied in their preferences for candidates, whether party members or 
independents. Notably, the weeklies were careful to note the identity of independent 
candidates if they were former members of the NDP and to report that the presence of former 
NDP members on party lists had led to divisions and splits. Often the weeklies devoted 
prominent pages in their issues to news of feloul or Islamists.  

Despite the substantial coverage of women in the weeklies, most of it only addressed the 
status of women in Salafi or Islamist thought in general, thus not expressing any genuine 
interest in women’s issues. Some of the weeklies, however, defamed the image of women 
amid their criticism of Salafis in particular. Al-Fagr devoted the most coverage to women 
(13%), while Sout al-omma trailed the list with only 00.05% of its election coverage devoted 
to women.  

The weekly press did not discuss the sectarian dimension of the elections, although 
sectarian issues in general were covered (Maspero, the law on houses of worship). All the 
weeklies violated the campaign moratorium in various ways, most significantly through 
printing interviews with party leaders or candidates on the eve of the vote, but without ads.  

 

0 

500

1000

1500

2000

2500

3000

3500

4000

4500

Akhbar Alyoum -  -Rosa el Youssef   Sout al -omma Al -Fagr

The Islamic 
Coalition

The 
Revolution 
Continues

The 
Democratic 
Alliance

The 
Egyptian 
Bloc



43 
 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Part Three 
 

Audiovisual media: 
 A comparative perspective 

 

 



44 
 

The sample under study comprised three state-owned channels, both local and satellite 
(Channel 2, Nile News, and ESC) and four private channels of varied orientations (ONTV, 
CBC, Dream 2, and al-Haya), in order to guarantee a balance between state-owned and 
private media. After the initial sample periods, three religious channels were added (al-Nas, 
al-Rahma, and the Christian al-Karma), including both Islamic and Christian channels. This 
step was taken after an initial viewing revealed the channels’ focus on election coverage and 
their influence on the views of some segments of the electorate.  

The research, which lasted for three months, examined quantitative and qualitative aspects 
of the performance of the audiovisual media in its coverage of the 2011-12 parliamentary 
elections, with the goal of clarifying the media’s commitment to professional as well as 
international standards for fair elections coverage.  

Throughout the period under study, election coverage by the private media exceeded that 
of the state-owned media, accounting for 62% of audiovisual coverage of elections. The state-
owned media, however, was more careful than the private channels in balancing direct and 
indirect coverage of party representatives and candidates on its screens. 

 The government media hosted more diverse guests, more consistently guaranteed the right 
of response and comment, and avoided attacks on parties not present or guaranteed their right 
to comment. Direct coverage on public channels came in at 51 % of total elections coverage, 
compared to 46.6% on private channels.  

The religious media only contributed 5% of the of the total television election coverage 
under review, but though small, it contained the most violations of standards for television 
election coverage, as will be discussed in detail in the section on the religious media.  

Total Indirect Coverage (min.) Direct Coverage (min.) Type of Channel 

16479.23 min. 
(62%) 

8791 7688 Private 

8830 min. (33%) 4288 4542 State-owned 

1282 min. (5%) 702 580 Religious 
 

 
Among both public and 

private channels, ONTV 
devoted the most time to 
election coverage, accounting 
for 22 %of all television 
coverage of elections under 
study, with Channel 2 coming 
in last. ESC bested all other 
channels in the amount of 
direct coverage it devoted to 
primary actors in the electoral 
process and represented the 
only channel whose direct 
coverage reached 63.6% of its 
total election coverage, the 
main reason that state-owned 
channels outperformed private 
channels in this regard.  

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

INDI
RECT

DIRE
CT



45 
 

AL NAS

ALRAHMA

ALKARMA

Among the religious 
channels, al-Nas carried the 
most election coverage. The 
religious channels’ biases in 
terms of parties, alliances, 
party candidates, and 
independents varied, with no 
common features except their 
lack of professionalism and 
the use of a religious 
discourse to discuss political 
content. 

     In general, the ongoing voter education campaigns were the most positive aspect of 
media coverage of elections, particularly in the final run-up to the vote. All audiovisual media 
explained how to vote, the meaning of spoiled ballots, and the need to check for stamped 
ballots and the proper paperwork, as well as urging the electorate to cast their ballots and not 
sell their votes. The state-owned channels outperformed the private channels in this respect, 
devoting more coverage to voters and voter education. Indeed, the voters received the largest 
share of their election coverage (an average of 48%), compared to an average of 19% on the 
private channels. Channel 2 carried the most coverage of voters, while Dream 2 carried the 
least.  

    The coverage of women on both state-owned and private channels reflects a clear failure in 
the media’s treatment of women as a major political actor in the electoral process. On average, 
coverage of women constituted only 3.2 % of total election coverage. 

The state-owned channel devoted more attention to women’s role, with women garnering 
the most coverage on Nile News and Channel 2 and the least on CBC. However, the private 
channels devoted more direct time to women to talk about themselves, carrying more direct 
coverage of women.  

0

200

400

600

800

1000

1200

1400

1600

1800

CBC ONTV Channel 2 Al-Hayat ESC Nile News Dream 2

Time of Direct 
Coverage

Time of Indirect 
Coverage

Total (min)



46 
 

Channels do not usually identify the governorate in which their story is based, only noting 
the name of the candidate and his/her electoral status, representing a clear shortcoming of 
their election coverage. The news items in which the governorate was named constitute only 
29% of election news, most of it during the vote itself. Generally speaking, governorates that 
received the most coverage were, in order of coverage: Cairo, Giza, Alexandria, and Sharqiya. 

 The governorates that received the least coverage were: Marsa Matrouh, South Sinai, and 
North Sinai; less than 10 minutes of coverage was devoted to these governorates over the 
entire period under study. This finding was largely repeated throughout all three stages of the 
elections.  

The channels generally focused more on party news and invited party representatives more 
than candidates, whether party-affiliated or independents. Indeed, the media relied on party 
leaders as news sources about candidates more than on the candidates themselves, with parties 
and non-candidate party leaders garnering 80% of election coverage on the television 
channels under study.  

Private channels carried more coverage of candidates than state-owned channels, but they 
covered party candidates more than independents. Party candidates received 11.5% of total 
television coverage, while independents received only 8%. Dream 2 carried the most coverage 
of both party candidates and independents.  

Total (min) 
Indirect Coverage 

(min) 
Direct Coverage 

(min) Partisan Coverage 

21228.5 11619 9609.5 Coverage of Parties 

3082 3082 1168.5 Coverage of Party Candidates 

2140 900.5 1239.5 Coverage of Independent 
Candidates 

All channels covered independent candidates who were former members of the dissolved 
NDP. The tone of coverage varied from channel to channel, but quantitatively, the amount of 
coverage was very similar. Notably, the channels focused largely on independents and most 
ignored parties whose leadership was comprised of former NDP members.  

0

20

40

60

80

100

120

140

160

ON TV Nile News Dream 2 Al-Hayat ESC CBC Channel 2

Direct Coverage 
(min)

Indirect 
Coverage (min)



47 
 

The channels varied in their focus on parties and electoral alliances, with each channel’s 
preferences differing. In general, however, private channels devoted more coverage to 
alliances and their candidates, while government channels focused more on parties than 
alliances, whether liberal or Islamist.  

The channels also evinced different attitudes in their relations to the competent election 
authorities (the SCAF, government, Interior Ministry, HEC). In general, however, the 
government channels devoted more coverage to the SCAF and its role in the elections, while 
both private and state-owned channels carried more impartial coverage of the government and 
Interior Ministry.  

Both public and private channels devoted keen attention to the HEC, reporting on all its 
news, statements by its members, its most significant decisions, and its press conferences, and 
publishing the address of its website and how to access it. Both types of channels also 
repeatedly broadcast the HEC’s public service announcements. However, the HEC was not 
the object of any criticism on the government channels, while private channels permitted a 
narrow margin for criticism of the HEC through guests. The media coverage of the HEC was 
largely news-based.  

Neither private nor government channels devoted marked attention to the sectarian 
dimension of elections except within the narrowest bounds, focusing mainly on describing 
candidates as Coptic, Salafi, or MB, discussing religious slogans and the “civil state” motto 
versus “Islam is the solution,” and reiterating the need for the parliament to represent all 
segments of society, with some exceptions.  

All channels committed violations that undermined the professionalism of their coverage, 
most significantly violating the campaign moratorium, conducting non-scientific opinion polls 
and broadcasting them during the vote, and predicting results before they were announced. 
Although the public channels and some private channels took much care to comply with the 
campaign moratorium, they did not completely succeed. The channels hosted party leaders on 
the eve of the vote to discuss non-election related topics, but the appearance of these guests at 
that time and their discussion of any topic represents an explicit violation of the moratorium 
(“Ten O’Clock” and “The Truth” on Dream 2 on January 2 and 3 and ESC and Nile News on 
January 1).  

 
 



48 
 

 

33%

32%

35%

Voter Coverage by State-Owned Channels

Nile News ESC Channel 2

0

100

200

300

400

500

FREDAM&JUSTICE
EL NOUR

EL WAFD

NILE NEWS

ESC

CHANNEL 2

I. Assessment of the performance of state-owned 
channels 

 

Coverage by state-owned channels constituted 33% of total televised election coverage. 
Some 51% of this was devoted to direct coverage by bringing party representatives, 
candidates, and the major election players to television screens.  

Of the public channels, Nile News carried the most election coverage, accounting for 
40.6% of coverage on state-owned channels, while Channel 2 carried the least coverage, 
representing 21%. ESC carried the most direct coverage among the public channels, with 
63.6% of its coverage being direct.  

Channel Direct Coverage (min) Indirect Coverage 
(min) Total (min) 

Nile News 1494 2095 3589 

ESC 2153 1231 3384 

Channel 2 895 963 1858 

 

All the state-owned 
media gave good 
coverage to voter 
education, accounting for 
approximately half of 
their election coverage. 
Although Channel 2 
carried the least election 
coverage, it paid the 
most attention to voters, 
while ESC devoted the 
least time to voter 
coverage among the 
state-owned media.  

 
Among parties, FJP received 
the most coverage on all three-
state owned channels. The Wafd 
and Nour competed for second 
and third place on Nile News 
and Channel 2, while ESC gave 
more coverage to the Tagammu, 
Free Egyptians, and the Front 
than to the Wafd. ESC gave the 
most coverage to the Nour Party 
(5.6% of its coverage), and 
Channel 2 gave the most to FJP 
(15.3% of its coverage) and the 
Wafd(6.4% of its coverage). 



49 
 

        The government channels permitted Islamist parties to appear on the screen but only to 
comment on issues not directly related to the elections. For example, they hosted Essam 
Darbala, a member of the Gamaa al-Islamiya’s consultative council and the secretary-general 
of the Nour Party in Alexandria to comment on the Silmi Document. At the same time, they 
hosted critics of Islamists when the segment was devoted to elections (Ammar Ali Hassan, the 
Wafd Party). Like all media, the state-owned channels focused on violations by Islamist 
parties during the vote. Anchors purposefully cut off Islamist guests and did not give them 
appropriate time to respond, while hosting representatives of various parties to critique the 
MB and focusing on condemnations by all parties and groups, including the Salafis, of 
attempts by the MB to display their influence. 

       Among electoral alliances, the Egyptian Bloc received the most coverage by state-owned 
channels, with ESC giving it the most coverage (2.5% of its election coverage). The channels’ 
coverage of the three other alliances varied.  

On average the state-owned channels devoted 4.45% of their election coverage to party 
candidates, with ESC giving the most and Channel 2 the least. Channel 2 devoted the most 
time to independent candidates, giving them 5.9% of its election coverage, with Nile News 
trailing the list with 1.7%. 

       State-owned channels devoted more coverage to women than private channels, but 
overall it did not reflect their real importance in the elections. On average, the state-owned 
channels devoted 3.6% of their coverage to women, with Nile News carrying the most 
coverage (4.3% of its election coverage) and ESC the least (2.5%). 

Channel Direct Coverage of 
Women (min) 

Indirect Coverage 
of Women (min) 

Total 
(min) 

Percentage of Election 
Coverage Dedicated to 

Women 

Nile News 118.36 34.84 152.2 4.3% 

ESC 65.27 20.19 85.46 2.5% 

Channel 2 40.51 33.99 74.5 4% 

The state-owned channels covered the SCAF to varying degrees depending on the nature 
of their programming. Overall the coverage was positive, stressing the council’s role in the 
election process and its commitment to successful completion of the transition (Nile News on 
October 26 and 27, and November 20, 22, 23, 24, 27, and 30).  

They also stressed popular support of the military through on-location reports of citizens 
praising the military’s performance, supporting its decisions, and affirming its role in 
elections (Channel 2 on October 29-31 and November 23). These channels permitted no 
criticism of the military on their screens except within very narrow bounds while guaranteeing 
a response to the attack through on-location reports or the balance of guests (segment on the 
electoral landscape on Channel 2, November 20), or through the anchors themselves (the 
anchor balked at criticism of the military on social media during a segment on the electoral 
landscape on Channel 2 on November 3, on Nile News on November 21, the anchor 
interrupted Mamdouh Hamza’s criticism of the military and affirmed its important role and 
presence in the transitional period).  

State-owned channels also reported Field Marshall Tantawi’s statements, his pledges to 
secure elections, and his call to citizens to vote on most of their newscasts and in many of 
their commercial breaks. Similarly, they focused on SCAF statements on the elections and 
repeatedly broadcast them.  



50 
 

State-owned channels’ coverage of the government focused on a set of issues, most 
importantly the Silmi Document, Egyptians voting abroad, the resignation of the Sharaf 
government, and the appointment of the Ganzouri government and its impact on the elections. 
Their treatment of these issues was largely impartial, although they took pains to defend the 
Ganzouri government before its critics and to host government representatives. The 
government channels also gave notable coverage to the Interior Ministry, repeatedly stressing 
its role in securing the elections and attempting to confirm its capabilities through supportive 
guests and commentators. They refrained from questioning the role of the Interior Ministry as 
much as possible.  

 



51 
 

0

20 0

40 0

60 0

80 0

1 00 0

1 20 0

1 40 0

Fr e e  
E g yp t ia n s

F re e do m  a n d 
J ust ice  Pa r t y

al- N ou r  P a r t y al- W a fd  P ar t y

O N T V D r e a m  2 C B C Al- Ha y a t

II. Assessment of the performance of private channels 
 

Private channels carried more election coverage, accounting for 62% of total television 
coverage of elections. However these channels carried less direct coverage of candidates and 
party representatives, dedicating to them 46.6% of their election coverage.  

ONTV carried the most election coverage while al-Haya carried the least. Meanwhile, 
Dream 2 carried the most direct coverage of news sources (58.9% of its coverage) and al-
Haya carried the least (21.9% of its coverage).  

Total (min) Indirect Coverage (min) Direct Coverage (min) Channel 
5862.93 2927.29 3035.64 ONTV 
3649.17 1499.95 2149.76 Dream 2 
3637.52 1863.66 1773.68 CBC 
3329.07 2600.14 728.93 Al-Haya 

Private channels devoted less attention to voter education, dedicating to voters roughly 
20% of their election coverage. Nearly all the channels gave voter issues 21% of their 
coverage, with the exception of Dream 2, which only devoted 12% to voters.  

Percentage of 
Election Coverage 

Dedicated to Voters 

Election Coverage 
Dedicated to Voters 

(min) 

Total Election 
Coverage (min) Channel 

21% 1238.60 5862.93 ONTV 
12% 466.22 3649.17 Dream 2 

21.8% 793.07 3637.52 CBC 
21.6% 722.13 3329.07 Al-Haya 

Private channels 
gave different 
amounts of 
coverage to parties, 
with preferences 
varying from one 
channel to the next, 
but in all cases four 
parties competed 
for the top 
coverage spot: Free 
Egyptians, FJP, 
Nour, and Wafd. 

All private channels attacked Islamist currents, but they differed in their approach. Some, 
such as CBC, used guests, while others, like, ONTV, relied on anchors, while still others, 
including al-Haya, produced opinion polls or field studies. In general, however, private 
channels brought on more Islamist and Salafi guests, such as Mohammed Hassan, the 



52 
 

 

0

100

200

300

400

500

600

Islamic Coalition Revolution Continues Democratic Alliance Egyptian Bloc

ONTV

Dream 
2
CBC

president of the Nour Party (CBC on the program “Possible”) or Tareq al-Zumur (“Ten 
O’Clock” on Dream 2). Nevertheless, these interviews often focused on sensational issues 
(status of women, tourism, views on alcohol) instead of addressing electoral platforms or 
political analysis.  

There was also 
no unified 
coverage of 

electoral 
alliances among 

private 
channels, with 

preferences 
varying from 
channel to 
channel among 
the four 
alliances. 

      On average, private channels devoted 14% of their election coverage to party candidates. 
Dream 2 covered party candidates the most, giving them 18.3%  of its election coverage, 
while al-Haya gave the least coverage to party candidates, dedicating to them only 10.2% of 
its coverage.  

The same pattern holds for coverage of independent candidates, with Dream 2 giving them 
the most coverage (13.7% of its coverage) and al-Haya only 5.6% of its election coverage.  

Private channels devoted less coverage than public channels to women, with the average of 
their coverage of elections dedicated to women coming in at 3.2%. Dream 2 covered women 
the most with 3.4% of its election coverage, while CBC came in last with 2.1% of its 
coverage devoted to women.  

Percentage of 
Elections Coverage 
Dedicated to Women 

Total Elections 
Coverage 

Indirect Coverage 
of Women 

Direct Coverage 
of Women 

Channel 

3.2% 188.26 40.45 147.81 ONTV 
3.4% 124.32 25.89 98.43 Dream 2 
2.1% 77.22 19.96 57.26 CBC 
3% 102.22 39.42 62.80 Al-Haya 

Private channels’ coverage of the SCAF varied. While some devoted only limited attention 
to the council, others focused markedly on SCAF statements and news. While some criticized 
and attacked the SCAF through their programs or guests, the private channels seemed 
reluctant to recognize the success of the military and keen to stress their revolutionary 
credentials during the vote.  

Private channels devoted less attention than public channels to news of the government, its 
statements, and its election preparations. Although they focused on the same kind of issues as 
the public channels, they covered them less. The private channels devoted only very limited 
coverage to the role of the Interior Ministry in the electoral process, particularly on ONTV 
and CBC. 



53 
 

III. Assessment of the performance of religious channels 
 

Although the religious media contributed only 5% of audiovisual coverage of elections, 
analysis reveals several points worthy of study and consideration. The professionalism of the 
religious channels also needs to be reconsidered and requires regulation of their operations, 
which must meet the standards of professional, objective media despite its religious nature.  

Al-Nas carried the most election coverage, while the Christian al-Karma carried the least. 
Although the religious channels were primarily focused on parties rather than candidates, al-
Nas carried more coverage of independent candidates (17.2% of its election coverage), while 
al-Rahma carried the most coverage of party candidates (27% of its coverage).  

Coverage of 
Independents(min) 

Coverage of Party 
Candidates (min) 

Coverage of 
Parties (min) 

Election Coverage 
(min) Channel 

168.1 251.15 556.67 975.92 Al-Nas 
12.81 60.86 151.15 224.82 Al-Rahma 
0.5 19.97 60.87 81.34 Al-Karma 

The religious channels under study (al-Nas, al-Rahma, and al-Karma) evinced a distinctive 
style of advertising, education, and their areas of focus. Although they differed from the other 
channels, they shared some common features:  

• Religious channels devoted attention to voter education and awareness-raising by 
producing songs that urged political participation, including “My vote is for the 
pure age, my vote is not for sale,” “Your vote is a trust,” and “Vote for the man with 
religion who will implement God’s law.” They devoted adequate space to voters in 
their coverage.  

• Religious channels generally devoted less coverage to women in the electoral 
process. Al-Nas carried the most coverage of women, although it only accounted 
for 4.8% of its election coverage, while al-Karma devoted the least, with no more 
than 2.5% of its coverage, or 2 minutes.  

• Mutual recriminations were the most prominent finding of an analysis of the 
religious media discourse. Al-Karma accused the military leadership of loyalty to 
Islamists, while al-Rahma accused the army of loyalty to liberal currents 
(November 18). The Christian channels urged Copts to take part in elections to 
thwart the rise of the Islamists, while al-Rahma spurred Muslims to vote to prevent 
the dominance of secularists and liberals (November 15).  

• The only channels that respected the campaign moratorium were the religious 
channels. Al-Nas and al-Rahma suspended broadcast of the Nour Party song and 
the anchors stopped discussing particular parties, although the moratorium was 
violated indirectly as anchors urged viewers to vote to “not leave the field to 
leftists, liberals, and corrupters” and to only give their votes to those who would 
implement God’s law. 

• In criticizing others, the religious channels crossed the line into accusations of 
blasphemy and of moral corruption and dissoluteness. Both Christian and Islamic 
channels persistently rejected the other, each considering the other its most 
dangerous enemy.  



54 
 

• After Islamists took the biggest share of seats in the first two rounds of voting, the 
religious channels no longer needed to attack other camps with the same 
vehemence seen in the run-up to the vote. They began a new stage based largely on 
exclusion and marginalization or disregard for the presence of other currents. Al-
Rahma and al-Nas began treating the outcome of the third round of the vote as a 
sure victory and started thinking about how to administer Islamic rule. All its 
debates at this point were Islamic-Islamic, focused on the distribution of roles, the 
opposition, and how to implement Islamic law. As “The People” program on al-
Rahma stated, “Should there be an opposition, or is consultation among Muslims 
sufficient to administer the affairs of the country?” 

• Like other channels, the religious channels carried reports asking voters about their 
preferences, but the standards and choices on these channels differed. Sheikhs on 
al-Nas and al-Rahma opined that “if you vote for one of those who corrupted 
political life in the past, you have sinned; instead, vote for those who will 
implement God’s law and care for the country, those with clean, white hands.”  

• Religious channels covered violations during the elections, but from their own 
perspective. On the first day of the vote, al-Karma only reported violations by FJP 
and the Salafis and clashes between them and Copts in some districts. Meanwhile, 
al-Nas reported that members of the Free Egyptians were distributing toys in some 
districts and focused on violations by FJP.  

• The channels deployed clerics to encourage viewers to vote, stating on al-Karma, 
“The Church and the Lord have a claim on us to go out and vote.” Sheikhs on al-
Nas asked Muslims to vote “to not leave the field to the leftists, liberals, and 
deviants.”  

• Religious channels carried various degrees of coverage of parties, alliances, and 
independent candidates. While the Islamic channels focused on Islamist parties and 
excluded liberal ones, the Christian channel focused on liberal currents and 
criticized Islamists.  

  



55 
 

Conclusion 
 

On January 23, the parliamentary elections ended and the People’s Assembly convened its 
first session following the announcement of results. Although some media violations were 
documented during the ballot count and in the run-up to the official announcement of the final 
results, the most important general observations on the media coverage of the 2011-12 
parliamentary elections are as follows:  

• Generally speaking, the media succeeded in launching a massive public service 
campaign to encourage voters to participate, and they innovated new methods to 
educate and raise voters’ awareness and disseminate an awareness of election 
procedures and results.  

• The government media performed better than in previous elections, not because of 
any genuine development of the media system, but due to the absence of the control 
of the NDP. Anchors, correspondents, and program presenters committed numerous 
professional shortcomings, yet they were not related to political bias but rather a 
lack of professionalism.  

• There was no oversight of campaigns in the media. Although some parties 
exceeded campaign-spending caps and numerous reports were sent to the HEC in 
this regard, there was no review or examination of campaign spending in the media.  

• The HEC appeared to have no authority or understanding of media monitoring. 
Although it established standards for media coverage compulsory for journalists 
and media personnel, it did not monitor or evaluate media performance and took no 
action on violations documented in reports from various bodies, including the 
media assessment committee in the Ministry of Information.  

• Media personnel, particularly on state-owned channels, continued to perform 
poorly, interfering with the formulation of their questions, interrupting guests, and 
failing to maintain a balance in their selection of guests or the time devoted to 
them.  

• The private media was notably influenced by the perspective of their funders. 
Although private media workers were more adept at remedying this influence, it 
was nevertheless apparent, particularly in advertising and campaigning.  

• Media personnel were not sufficiently familiar with the legislation regulating 
elections, the electoral system, and the apportionment of districts, which led them 
to give erroneous information to voters.  

• In general, media coverage of marginalized areas, governorates far from the capital, 
and border areas was weak; all coverage of these areas tended to follow the same 
tack, entailing a degree of discrimination (tribal, religious, ethnic, etc.). 

 

 

 

 



56 
 

0

50000

100000

150000

200000

250000

Freedom  and 
Justice Party

al-Nour Party al-Wafd Party Egyptian Bloc at-Tagammu' Demo cratic 
Allianc e

Space Dedicated to  Parties in N ew spapers

In the final results, FJP won the largest number of seats in the People’s Assembly with 
Nour coming in second and the Egyptian Bloc and Wafd closely competing for third place, as 
seen below: 

     A review of the quantitative findings of monitoring of 20 media outlets over the three 
months of elections reveals a very similar result, as illustrated by looking at which parties 
received the most coverage space (in square centimeters) in the press and the most of 
television coverage (in minutes).  

 

0
20
40
60
80

100
120
140

People's Assembly Election Results 2011-2012

0

1000

2000

3000

4000

Freedom and 
Justice Party

al-Nour Party al-Wafd Party Egyptian Bloc at-Tagammu' Democratic 
Alliance

Time Dedicated to Parties on Television



57 
 

 

This strong similarity is not an indication that the media influenced voters, as it may appear 
at first glance; indeed, the qualitative analysis yields the opposite hypothesis. Most of the 
coverage of Islamist currents (FJP and Nour) was negative, but they nevertheless received the 
most votes. Much of the coverage of the Egyptian Bloc was limited to comments by liberal 
parties on statements by Islamists, comments on the rise of the Islamists in the first rounds of 
voting, or explanations of their stance on feloul and the political exclusion law. Qualitatively, 
this coverage does not reflect any explanation of the programs or objectives of liberal parties, 
which would ostensibly enter into the calculations of the electorate when voting. Most of the 
coverage of the Wafd Party is due to the fact that al-Haya channel was part of the sample and 
is not an indication of the party’s strong media presence.  

Thus, the most important finding of this study is that after the January 25 Revolution, the 
public lost confidence in many state agencies and institutions, including the media, and lost 
faith in a private media long dominated by capital and its interests. It is difficult especially in 
this period to read public opinion and understand how it is formed by looking solely at the 
media, as there are numerous other factors that shape voters’ views during elections. We 
cannot ignore the role of direct or personal contact—discourses in houses of worship, squares, 
election rallies—in influencing voters, or the role of the electronic media, which has assumed 
more importance since the revolution. In addition, radio has a major impact on voters’ views 
and has recently regained ground and influence. 

 Moreover, the traditional media’s persistent negative coverage of Islamist groups may 
have stoked audience sympathy for the party under attack, prompting them to support the 
media underdog at the ballot box, contrary to the media’s intentions and preferences.  

The media, then, did not succeed in its role of helping to shape public opinion during 
elections because it did not act as an impartial source of information about candidates’ 
platforms or give voice to the needs and concerns of voters in a way that would shore up its 
role and influence after the revolution. Indeed, it fell into the trap of sensationalism and 
limited its performance to issues that did not express voter concerns or the real platforms of 
candidates.  

 



58 
 



59 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Appendices 
 



60 
 

I. Coverage of winning parties in the print and audiovisual 
media 

 

Print media:  
 

 

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

Freedom and Justice Party

Direct Coverage

Indirect Coverage

Total

0

5000

10000

15000

20000

25000

al-Nour Party

Direct Coverage

Indirect Coverage

Total



61 
 

 

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

Egyptian Bloc

Direct Coverage

Indirect Coverage

Total

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

16000

New Wafd Party

Direct Coverage

Indirect Coverage

Total



62 
 

Audiovisual media: 
 

 

 

0

100

200

300

400

500

600

700

800

Freedom and Justice Party

Direct Coverage

Indirect Coverage

Total

0

50

100

150

200

250

300

350

400
al-Nour Party

Direct 
Covera
ge

Indirect 
Covera
ge

Total



63 
 

 

 
 

0

100

200

300

400

500

600

Egyptian Bloc

Direct Coverage

Indirect Coverage

Total

0

200

400

600

800

1000

1200

1400

New Wafd Party

Direct Coverage

Indirect Coverage

Total



64 
 

II. Survey forms used in the research 
 

 
Quantitative survey of the press 

 
Name of monitor:  
Newspaper:  
Date:  
 

Page Section Actor Type Governorate Direct 
coverage 

Indirect 
coverage Assessment 

        

        

        

        

 



65 
 

Quantitative survey of television 
 

Name of monitor:  
Channel:  
Program:  
Broadcast Date:  
 
 

 
 
 

Type of 
coverage Actor Type Governorate 

Direct coverage Indirect 
coverage Assessment 

Min. Sec. Min. Sec.  

         

         

         

         



66 
 

Qualitative survey of the press 
 

Name of monitor:  
Newspaper:  
Date:  
 
Elections (dimensions and parties) 
1. Did you observe bias (positive or negative) toward any of the following agents or their use 
in a biased manner in election coverage? 
• SCAF:  
• Interior Ministry:  
• Government:  
• Political Parties Committee:  
• al-Gamaa al-Islamiya:  
• Judiciary:  
• Muslim Brothers:  
• Clerics:  
• Public figures:  
• Thugs:  
• Feloul:  
• Advocacy organizations:  
• HEC:  
 
2. How did the paper present women as an agent in the electoral process? 
Positive 
Negative 
Neutral 
Disregarded them  
 
3. How did the paper present the sectarian dimension of the electoral process? 
Positive 
Negative 
Neutral 
Disregarded it 
 
4. Did the paper include voter education and raise awareness of the electoral process, its 
development, and its news? 
Somewhat 
Not at all  
Very much 
 
5. How did the paper cover members of the dissolved NDP? 
Covered it somewhat 
Strongly focused on it 
With a negative bias 
With a positive bias 



67 
 

Editorial elements 
6. Did you observe the use of any of the following editorial elements in a distinctive way 
(positive or negative) toward a party to the electoral process? Please explain the coverage. 
• Formulation of news:  
• Formulation of headline and its relationship to the content:  
• Photo caption and its relationship with the topic:  
• Paper’s focus on all actors in the electoral process:  
• Fairness of distribution of coverage among parties to the news:  
• Diversity of sources and inclusion of different viewpoints:  
• Use of anonymous sources:  
• Mixing of opinion and news:  
• Choice of quotes:  
• Background information:  
• Other elements:  
 
Production elements 
7. Did you observe the use of any of the following production elements in a distinctive way 
(positive or negative) toward a party to the electoral process? Please explain the coverage. 
• Placement of story in the paper:  
• Placement of story on the page:  
• Size of story:  
• Size of headline:  
• Photo angle:  
• Size of photo:  
• Colors used in production:  
• Other elements:  
 
 



68 
 

Qualitative survey of television 
 

Name of monitor:  
Channel:  
Date:  
 
Elections (dimensions and parties) 
1. Did you observe bias (positive or negative) toward any of the following agents or their use 
in a biased manner in election coverage? 
• SCAF:  
• Interior Ministry:  
• Government:  
• Political Parties Committee:  
• al-Gamaa al-Islamiya:  
• Judiciary:  
• Muslim Brothers:  
• Clerics:  
• Public figures:  
• Thugs:  
• Feloul:  
• Advocacy organizations:  
• HEC:  
 
2. How did the channel present women as an agent in the electoral process? 
Positive 
Negative 
Neutral 
Disregarded them  
 
3. How did the channel present the sectarian dimension of the electoral process? 
Positive 
Negative 
Neutral 
Disregarded it 
 
4. Did the channel include voter education and raise awareness of the electoral process, its 
development, and its news? 
Somewhat 
Not at all  
Very much 
 
5. How did the channel cover members of the dissolved NDP? 
Covered it somewhat 
Strongly focused on it 
With a negative bias 
With a positive bias 



69 
 

Production elements 
6. Did you observe a bias (positive or negative) in the use of any of the following elements in 
election coverage? 
• Camera angles:  
• Studio décor:  
• Ad breaks:  
• Distribution of time:  
• Selection of images on the screen:  
• Directing of on-location reports:  
• Ordering of news or segments:  
• Other:  
 
Editorial elements 
7. Did you observe a bias (positive or negative) in the use of any of the following elements in 
election coverage? 
• Quotes on the screen: 
• Anchor question and interventions:  
• Diversity of guests and their expression of diverse views:  
• Other:  


